Alla inlägg den 24 juni 2018

Av Magnus Månsson - 24 juni 2018 13:23

Videorepriserna, ofta också i slowmotion, är domarnas värsta fiende.

Vi håller oss till fotbollen. Jag har skrivit det några gånger, när media i olika former, då och då också med ”frusna” bilder, kritiserat avgörande sekvenser. Ofta efter upprepade repetitioner.

Jag var därför i grunden positiv, när VM-fotbollen införde VAR-systemet. De inledande matcherna gav mestadels rättvisande utfall av granskningarna. Men allt eftersom har videorummet negligerats. De fem herrarnas åsikter har i alla fall beaktats mindre. Det har funnits situationer, väl värda att studeras.

I går var jag irriterad två gånger, när VAR inte tog sitt ansvar. Först när Mexiko på ett regelvidrigt sätt erövrade bollen från Sydkorea och kontrade in 2—0.

Och sen när videodomarna inte ingrep på tyske Boatengs behandling av Marcus Berg i straffområdet.

Det var två händelser som i min värld borde bestrattas. Och kanske gett helt andra förutsättningar inför den rafflande onsdagsavslutningen.

Jag ogillar när domare utsätts för en massiv kritik från spelare, ledare, media och inte minst från publiken. Men på något sätt bedöms domarinsatsen nu under VM kollektivt. De fyra på plan litar på de fem i kontrollrummet. Det känns som om ingen tar huvudansvaret. Och det är inte bra.

Jag tvivlar på VAR i dess nuvarande form.

***

En liten fundering till Tysklandsmatchens straffsituation. Hade man utdömt straffspark hade inneburit 1) just en straff, 2) rött kort och 3) avstängning kommande match. Alltså tre straff.

Är det en rimlig bestraffning för ett ärligt försök att få bort bollen från Marcus Bergh? Hade händelsen skett någon annanstans hade det, om det kommit någon signal, blivit en frispark. Kan de tre tuffa bestraffningarna ha påverkat teamets beslut? Jag har ingen aning. Bara en fundering.

Men fel var det att inte granska och ge en straff för Sverige.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards