Direktlänk till inlägg 10 april 2017

YIF och Alingsås "skräller" i SM-slutspelet

Av Magnus Månsson - 10 april 2017 18:36

Plockade fram mitt tips inför elitherrarnas handbollsstart.

Om inte annat visade det att jag inte är en speciell bra tippare. Eller om man vill: Det är svårt att tippa.

Visst jag hade två exakta rätt, HK Malmös fjärdeplats och Sävehofs sjätte och många lag i rätt ”härad”.

Men också några rejäla missar. Hade tippat serietvåan Lugi som sjua med motiveringen att man på två år tappat två norska landslagsmålvakter, ett bra par på ena kanten och dessutom Zoran Roganovic. Men tränaren Tomas Axnér och klubben hittade ersättningar och lösningar.

Grovt fel var det också att utse Alingsås som etta (blev femma) och Ystads IF som trea (åtta).

Men jag tror faktiskt att just Alingsås och YIF är de lag från ”undre” slutspelshalvan som har störst möjlighet att avancera till semifinal i SM-slutspelet, mot HK Malmö respektive Lugi.

Alingsås remarkabla formsvacka med idel förluster under en period har sin förklaring. Målvakten Rickard Frisk var borta,  är nu tillbaka och tack vare hans fina utkast får laget tillbaka sitt vassaste anfallsvapen, de snabba omställningarna. Alingsås har också en bredd i sitt material som i dagens situation vida överstiger HK Malmös. Med det täta matchandet kommer detta att fälla avgörandet.

HK Malmö, ja. Laget har efter sina många skador på många av sina främsta gjort det fantastiskt bra. Hur många hade trott att man skulle kunna behålla sin plats bland de fyra främsta? Starkt jobbat! Men man såg mot Redbergslid och YIF att bredden fällde avgörandet. Den bredden har Alingsås.

Med intakt trupp hade HK varit en stark kandidat till en finalplats.

YIF:s klena seriesäsong har delvis sin förklaring i de många skadorna. Nu är truppen skadefri och i ett slutspel tänder veteraner som Kim Andersson och hittills ojämne målvakten Anders Persson till och kan ställa till det för Lugi.

Det finns en given förklaring till att Kristianstad valde bort YIF: Respekt för YIF:s inneboende kapacitet.

Några ord om övriga lag.

IFK Kristianstad (tippad 2, blev 1), serieseger igen men laget inte lika starkt som de senaste säsongerna. Favorit till SM-guldet.

Redbergslid (tippad 5, blev 3), slutspelets outsider.

Sävehof ((tippad 6, blev 6), en ojämn säsong men ett spelarmaterial med kapacitet.

Hammarby (tippad 8, blev 12), årets besvikelse trots förlusten av Josef Pujol.

Ricoh (tippad 9, blev 10), färglöst.

Guif (tippad 10, blev 7), starkt att bli sjua med tre tappade landslagsaktuella spelare. Nya, fina hallen kommer att inspirera hela föreningen.

Karlskrona (tippad 11, blev 13), utan bra målvakter hjälper inte en hygglig förstauppställning. Skador har också ställt till det.

Skövde (tippad 13, blev 9), bra gjort av tränaren Patrik Liljestrand att få det i stort nya laget att undvika kval. Jack Thurin, 17 år!!

IFK Ystad (tippad 13, blev 14), ganska naturlig degradering. Sympatiskt att man låter tränaren Kenneth Andersson vara kvar trots nedflyttningen.

Aranäs (tippad 14, blev 11), hatten av för klubben som trots alla spelarförluster år efter år till och med kan skrälla mot topplagen, i alla fall hemma. Skall bli intressant att se vad tränaren Jerry Hallbäck kan åstadkomma med YIF:s många talanger kommande spelår.

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

10 april 2017 20:16

Hej Magnus!
Jag tippar emot. HK Malmö och LUGI till semifinal.
Återkommer med ytterligare tankar, detta efter första slutspelsmatchen.
Mvh Jörgen

Magnus Månsson

10 april 2017 21:32

Fusk!
Tippa före avkasr!
MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

10 april 2017 22:48

Hej igen!
Jag har ju tippat. HK o LUGI till semifinal.
Vad jag menar är att jag efter tisdagens och onsdagens matcher, ska försöka mig på en förklaring varför jag tippade, som jag gjorde.
JE

Magnus Månsson

11 april 2017 00:17

Ok, då!
HK tror jag inte på.
Men se upp för YIF-
MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

13 april 2017 09:16

Godmorgon Magnus!
Ja, nu har HK hamnat i ett knivigt läge. Tur att LUGI klarade sin första match. Hade de inte gjort det hade du legat bra till med ditt tips.
Nu till HKs match. Stian säger att ”det går inte att gå och gömma sig”. Den analysen har han helt rätt i. MEN, och ett stort sådant. Den/de spelare som inte bjuder till eller inte har en bra dag, ska vara på bänken. Han måste utnyttja sitt lag på ett mycket bättre vis. Detta gör man genom att ”våga” byta spelare även när det går bra. Fram till 9-5 (20 min) gick allt på räls. Här menar jag att han borde bytt någon av 9-meters spelarna redan efter så där 10-12 min. Vad händer nu (ok strul med klockan men det är ju för båda lagen), alla tre går rakt in i väggen. I andra halvlek byter han in Lucas, detta efter 20 min spel. Detta skulle skett i första halvlek. Detta samt flera andra byten skulle varit mycket tidigare i matchen.
Nu tror och hoppas jag att HK gör en mycket bättre match på söndag. En liten vinst chans finns där trots allt.
LUGI går till semifinal!
Mvh Jörgen
PS GLAD PÅSK på dig och dina nära och kära.

Magnus Månsson

13 april 2017 12:08

Av olika anledningar såg jag HK--Alingsås på tv, dock ej första kvarten.
Intressant, med anledning av din iakttagelse av matchningen, var att när A:s stjärnspelare körde fast satte Franzén in unga spelare, som hade stor andel i vändningen. HK har en bättre bänk än vad de senaste säsongernas tränare tydligen trott. Se hur lång tid det tog för Hampus Nygren att visa att han är en helt ok avbytare. Och i går Simon Nyberg. Han borde de senaste åren fått mycket mer speltid. Speciellt som Fredrik Petersen blivit avsevärt sämre i det rena kantspelet. Han tar inte längre de "halvlägen" han tidigare gjort mål på. Lucas Lidbeck hade jag gärna sett mer av, Talanger härdas i hetluft. Jag tror inte HK kan vända detta. Speciellt inte om Alingsås får tillbaka Magnus Persson och Johan Nilsson,
Och jag tror inte att YIF på något sätt är utan möjlighet att vända mot Lugi. Nu är spelarna till och med förbannade.
Du och din familj får också ha en bra påsk. A hälsar.
MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

21 april 2017 09:51

Hej Magnus!
Såg dig inte igår. TV igen!
HK kan vända detta. De var klart bättre än Alingsås igår.
Lucas kom in när det var 5 min kvar! Hur tänker Stian här? Inte alls!
Mvh Jörgen
PS Du kommer väl att vara på plats nästa lördag?

Magnus Månsson

22 april 2017 10:08

Hej!
Från Skurup och med en klar ideologi (som du vet) om hur man skall bygga upp en stabil idrottsförening var valet mellan YIF och HK lätt.
Visst kan HK vända men är Magnus Persson och/eller också Johan Nilsson kuranta blir det oerhört svårt.
Matchning av unga har inte på många säsonger varit HK-coachernas starka sida. Minns Swenell, U-landslagsspelaren, som under Proppen satt på bänken för en dansk (Skram?)!
Ha det bra!
MMM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards