Alla inlägg den 9 juni 2016

Av Magnus Månsson - 9 juni 2016 19:31

I morgon börjar EM i fotboll. Naturligtvis en höjdpunkt för oss fotbollsintresserade.

Hur skall det då gå för Sverige? Jag har ingen aning. De två träningsmatcherna mot Slovenien och Wales gav inga som helst besked. En liten underdrift förstås. Men frågetecknen är för många för att optimismen skall frodas. Jag skall inte analysera. Att det var träningsmatcher det märktes med all tydlighet. På alla tre lagen.

Tv-tittarna visste också vad som väntade. Exempelvis såg bara 607 000 personer Walesmatchen. Att nära 38 000 fanns på Friends är dock imponerande.

Imponerade var också förvånansvärt många krönikörer av rubrikerna att döma, Deras kolleger som hade till uppgift att individuellt  betygsätta spelarna var inte lika givmilda, deras betyg harmonierade illa med krönikörernas lovord.

Jag är benägen att hålla med betygsättarna.

***

Självfallet håller jag mina tummar för Sverige. Ett mästerskap med blågult länge kvar turneringen höjer intresset, men ett EM i fotboll är i sig så stort att det likväl lockar till många timmar framför tv:n.

***

Jag råkade se några av Irlands EM-kvalmatcher i höstas. Laget har fler kvaliteter än den irländska viljan.

Jag befarar det värsta.

***

Den stora lokala fotbollsnyheten de senaste dagarna har varit 32-åriga Lotta Schelins övergång till FC Rosengård.

Nu är det hon som skall – förutom att ge spetskompetens för ett långt avancemang i Champions League -- höja det publika intresset för allsvensk damfotboll i Malmö. Det som världsstjärnan Marta inte nämnvärt lyckats med.

***

Har givetvis ingen aning om ifall Linköping var med i budgivningen på Lotta Schelin. Men såg i en Malmökommentar av den främste poeten i Malmömedia att han gav Östgötaklubben kredit för att den i stället satsade på två av landets mest lovande forwards Fridolina Rolfö och Stina Blackstenius. Tänk om han varit kritisk mot FC Rosengård när man satsade utländskt i stället för att lita på de blivande (?) OS-resenärerna Hilda Carlén och Elin Rubensson!

De är skillnad på folk och folk!

***

FC Rosengård är duktigt på att föra ut sitt budskap.

Hur många gånger har man läst att klubben satsat på sina egna talanger. Det är  inte sant men inte heller oemotsagt.

Nu såg jag att sportchefen Therese Sjögran menade  att det unga laget behövde rutin. Det var en av motiveringarna till värvningen av Lotta Schelin.

I den senaste allsvenska matchen, toppmöte mot Linköping, var medelåldern 26,9 år. De yngsta spelarna var 23, fem var över 29. Det är inte ett ung lag.

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards