Alla inlägg under december 2015

Av Magnus Månsson - 9 december 2015 16:03

Hur tänker man i Danmark?

Det är lite självklara funderingar efter Malmö FF:s senaste insatser i Champions League och ryktena om att Åge Hareide skall ersätta Morten Olsen som dansk förbundskapten.

Experter har – även före 0—8 mot Real Madrid – varit kritiska mot MFF:s kollektiva försvarsspel. Låt vara att det varit extremt tufft motstånd men 1—21 på sex matcher (4—15 i fjol) kan man inte enbart förklara med att man mött mycket bra lag. DBU, det danska förbundet, måste naturligtvis ställa sig frågan om Hareide har de rätta kvaliteterna att leda ett landslag med målsättningen att kvalificera sig till VM.

Jag vet inte, men visst borde man ta sig en extra funderare.

Åge Hareide är inte ung och har han förmågan att bygga något nytt och ge de unga, danska talangerna tid och utrymme att få utveckla sin potential?

Under sina två år i MFF har tilliten för de egna unga talangerna inte varit överdrivet stor.

***

Tidningarna gjorde det lätt för sig. Alla MFF-arna fick en etta, alltså underkänt. Okej, det var många som inte var värda något bättre i ett CL-perspektiv men att ge exempelvis Enock Kofi Adu en etta beror mer på att man vill göra sig lustig än på fotbollskunskap. Adu ville, kunde och lyckades före paus men utan hjälp föll han naturligt tillbaka.

***

Ser nu i pressen att någon redan börjar diskutera att – och hur – MFF måste förstärka sin trupp. Samtidigt är det bara Simon Kroons kontrakt och Nikola Djurdics låneavtal som går ut under 2015. Cirka 25 spelare står under kontrakt till och med 2017 och dessutom skall klubben satsa än mer på sin ungdomsakademi.

I min enkla värld får jag det inte riktigt att gå ihop.

Någon gång måste man välja väg.

Även en journalist bör väl ha en någorlunda rät linje. Även om långsiktighet inte skapar rubriker – eller klickar på webben.

***

Det finns ingen anledning att utropa: vad var det jag sa!

Men det är när spelåret är avklarat som slutbetyget sättes. Alltför många höjde lag och spelare till skyn tidigt under säsongen. Verkligheten blev en annan för MFF, både som lag och för många av de enskilda spelarna. En femteplats i Allsvenskan är inte godkänt med MFF:s förutsättningar, att kvala in till CL:s gruppspel är naturligtvis bra (men man hade bara en riktigt svår motståndare på vägen dit, Salzburg. Celtic av årgång 2015 är inte bra) men 1—21 säger allt om insatsen på den nivån.

Även om orden är inlindade i lite undanflykter har flertalet av de försäsongsöveroptimistiska i Malmöpressen kommit till insikt om att deras påståenden var förhastade.

Vi var några äldre före detta journalister med erfarenhet som på bloggar menade att det är examendags när den sista domarsignalen ljuder.

Kanske något att ta efter för yngre före detta kolleger. Även om några närmar sig de 60.

Av Magnus Månsson - 7 december 2015 11:42

De första dagarna i december i stort varje år är härliga dagar för oss som gillar handboll och då fartfull och teknisk sådan.

Vid denna tidpunkt avgörs nämligen ett internationellt mästerskap i handboll för damer, nu i dagarna ett VM i Danmark. Jag har skrivit det förr men det tål att upprepas; handboll är den lagbollsport där en dammatch på toppnivå ger mig samma behållning som en herrmatch. Inget ont om fotboll, basket, innebandy, ishockey, volleyboll eller bandy men i min värld är det klasskillnad i underhållningsvärde.

Isabelle Gulldén!

Hon är en av Sveriges absolut främsta idrottsutövare alla sporter inräknade. Jerringprisjuryn har tack och lov visat så mycket kunskap att ”Bella” finns bland kandidaterna och jag hoppas innerligt att hon kvalificerar sig till finalrundan. En av världens bästa spelare i en global idrott som handboll skall naturligtvis ha en given plats i en Svensktoppenlista.

Bella behärskar det mesta -- jag är benägen att skriva allt -- på en handbollsplan, skjuter bra, kan göra egna genombrott, är en säker straffskytt och inte minst har hon en briljant speluppfattning med alla de spektakulära frispelningarna som det där som ger hennes spel en extra guldglans.

Det har skrivit tusentals ord om Zlatans betydelse för det svenska fotbollslandslaget. Jag skall sticka fram hakan -- och svära i kyrkan:

Bella är viktigare för sitt landslag än Zlatan för sitt.

Isabelle Gulldén är en av Sveriges främsta kvinnliga idrottsutövare genom alla tider.

Njut av hennes konst under VM-dagarna i Danmark!

Av Magnus Månsson - 3 december 2015 17:46

Måhända är jag dum.

Det finns förstås många som håller med.

Men efter att ha läst nedanstående började jag undra över vad jag inte förstått.

-- Att vi inte kvalade in till Europa retar mig fortfarande oerhört. Det innebär att MFF hamnat i en situation där det gäller att bygga om. Jag såg framför mig en treårsperiod för bygget och det var mest det jag tänkte på, att det kanske var bäst att någon annan gjorde det.

Citatet är hämtat från en intervju i dagens Skånska av Ole Törner med den avgående MFF-tränaren Åge Hareide.

Vad menar karl´n, inte Törner utan Hareide?

Kommer det att ta tre år att bygga ett lag för Europaspel med den utgångstrupp MFF har i dag och som med två undantag är kontrakterad två säsonger framåt? Det är ju att underkänna sitt eget arbete och de värvningar som sportchefen och dennes medhjälpare, där Hareide väl i högsta grad borde vara involverad, gjort.

Dessutom!

Malmö FF har två möjligheter kvar att spela i Europa 2016, dels genom att bli trea i sin CL-grupp nu i höst och dels genom att vinna Svenska cupen våren 2016.

Och skulle laget missa 2016 är det väl få som tror att det skall ske även 2017. Har man en trupp som i två år kvalificerat sig till gruppspelet i Champions League skall det mycket till för att komma utanför topp-tre i Allsvenskan två år i följd.

Med detta som underlag för mina funderingar förstår jag inte Åge Hareídes resonemang om tidslängden för att åter nå Europa.

Eller så är jag dum!

Eller har Hareide vetskap om en spelarflykt liknade den inför 2015?

Annars ligger de två MFF-åren helt i linje med hur lång tid han vanligtvis tillbringar i en och samma klubb som tränare. Det rör sig om cirka två säsonger, inte mycket mer.

Andra får spekulera i anledningen.

Tänk om han inte blir Danmarks nye förbundskapten!

Av Magnus Månsson - 2 december 2015 14:05

Av vad jag förstår har Daniel Andersson, MFF:s sportchef bråda dagar.

Inte bara det att han skall fixa en ny tränare, han skall även forma en spelartrupp, anpassad till den nye tränarens filosofi.

Det är inte bra att skifta tränare vart annat år.

Nu vet förstås ingen, eller i alla fall få, vad som nu under uppehållet sker med den befintliga truppen. Och den är stor. Klubbens hemsida visar på 30 spelare knutna till A-truppen. Det intressanta är att det bara är Simon Kroons kontrakt som går ut under 2015, Guillermo Moilins gör det den 1/7 2016. Alla övriga är kontrakterade minst över 2017.

Det talas givetvis också om nytillskott. Och då lär det inte finnas plats för alla i den nuvarande truppen. Samtidigt som MFF i min idrottsfilosofi skriker efter kontinuitet. I det lag som under 2015 kan betecknas som ordinarie finns det endast en spelare, Markus Rosenberg, som spelade regelbundet även under våren 2014.

Med tanke på MFF:s stolta, framgångsrika historia som fostrare av duktiga allsvenska spelare är det måhända anmärkningsvärt att ingen av talangerna förmått ta det sista steget upp som en ordinarie startspelare. Jag bortser från Oscar Lewicki och Rasmus Bengtsson, som utvecklats till elitspelare under många säsonger utanför MFF-organisationen.

Jag vet att tiderna är annorlunda men det finns en viss logik i svensk idrott, kontinuitet och lokal/regional förankring är betydelsefulla hörnstenar.

MFF står inför svåra val inför framtiden.

Oavsett hur nu det totala utfallet av 2015 blir.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards