Alla inlägg den 21 november 2015

Av Magnus Månsson - 21 november 2015 16:55

Det kommer en ny sporttiding i januari 2016, SkåneSport.

Den planeras komma ut en gång i veckan och man kan prenumera och få den antingen digitalt eller som papperstidning. Tack och lov för det sistnämnda. Att läsa enstaka artiklar via datorn är väl ok men inte en 24-sidig tidning.

I förhandsreklamen lovar man lokala och regionala artiklar från Skåne om elit- bredd- och ungdomsidrott. Programförklaringen väckte mitt intresse. Mina två morgontidningar, Sydsveskan (speciellt) och Skånskan, har minskat sina bevakningsområden radikalt. Stora delar av idrottslivet i många delar av Skåne bevakas sällan eller aldrig. Det som kalldes Lokal- eller Omkretsensport är försvunnet. Utrymmena för ungdomsidrott har minimerats.

”Mina” tidningars sportsidor har tappat vitalitet, bredd och mångfald. Jag är medveten om att minskade resurser är en orsakerna. Men det gör naturligtvis inte mig till en nöjd läsare.

Därför ser/såg jag fram mot SkåneSport.

Men ...

Det finns ett provexemplar att beskåda på hemsidan. Och vad fann jag väl där?

Jo, fem artiklar med MFF-anknytning, två om Redhawks, en vardera om Pantern, FC Rosengård, Malmö FBC, Lugi, Prespa Birlik, H 65, Kim Andersson, Nike, Värpinge IF. Med andra ord lanserade man i stort artiklar om föreningar och personer i regionen som de dagliga tidningarna är fyllda av.

Var finns det nya, de händelser och klubbar/personer/idrotter som man inte får läsa om i regionens morgontidnigar? Och var fanns den geografiska spridningen?

Det måste nog mer till för att locka läsare/köpare.

De mindre idrotterna och klubbarna skriker efter uppmärksamhet och uppskattning. Det är på detta område en ny tidning kan vinna mark och detta med en spridning över hela Skåne.

Att skriva än mer om Malmös storklubbar och stortstjärnor är i min tidningsläsande värld inget framgångsrecept.

Jag komer inte att bli en prenumerant. Jag vill i alla fall först se ett mer varierat provexemplar.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards