Alla inlägg den 26 oktober 2015

Av Magnus Månsson - 26 oktober 2015 21:51

Gratistidningen City kommer inte ut mer.

Som en tidningsläsande nörd har jag de flesta dagar snappat åt mig ett av de exemplar, som en äldre gentlekvinna hämtat till oss pensionärer och lagt på en bänk i entréhallen.

För en SDS-prenumerant har det gått snabbt att bläddra igenom City. Materialet har ofta varit det samma.

Jag kommer dock att sakna Fredrik Lindstrands MFF-krönikor. Av de fyra skribenter som kontinuerligt följer MFF är Fredrik den mest kunnige -- han har spelat på elitnivå -- och den som legat lägst när MFF-euforin varit som högst. Även om hans sol också haft sina fläckar.

Hans betygssättning har varit sansad i med- som motgång.

Jag ser att Fredrik får fortsätta på Sydsvenskans sport. Förhoppningsvis får han plats att i krönikor och analyser ge oss sina åsikter om MFF.

Liberala tidningar pläderar för mångfald. Här har de bestämmande på Sydsvenskan en möjlighet att leva upp till sina stora ord och bredda MFF-bevakningen. En nödvändighet.

***

Jag lär också sakna profilen Kalle Linds onsdagskrönikor. Nu får jag vid frukostbordet nöja mig med hans klurigheter -- ibland med kullerbyttor -- i Radio Malmöhus.

***

Det blir mycket sport i tv. Ibland för mycket. Jag har dock försökt rationalisera bort oväsentligheter och dit räknar jag tränar- och spelarintervjuer före match och i paus. Vid dessa till tillfällen gör jag oftast något annat.

Är det någon som hört en handbollstränare säga något annat än: Vårt försvarsspel måste fungera så att vi hjälper våra målvakter och därmed får kontringar och lätta mål. Och så måste vi undvika att göra tekniska fel.

När det gäller fotbollsintervjuerna -- ibland har jag satt mig tillrätta för andra halvlek och “tvingats” lyssna -- ser man ibland hur det kryper i kroppen hos den utfrågade tränaren som hört samma fråga nu 29 gånger och gett i stort samma svar lika många gånger.

***

Rekord i dumhet hörde jag när hen -- skönt med ett könsneutralt ord så man kan undgå en genusattack -- strax före avspark före andra halvlek vid ställningen 0--0 mot HBK frågade AIK-tränaren Andreas Alm om han funderat på hur han skulle formera laget till matchen mot IFK Göteborg en vecka bort eftersom Nisse Johansson fått sin tredje varning och därmed var avstängd i dagens toppmöte.

Hur okunnig och naiv får man vara? Och skönt att Andreas Alm är en gentleman.

***

Hur mycket regelkunskap kan man begära av en tv-kommentator? Mycket tycker jag, speciellt som hen sen med hjälp av sträck, stillbilder och slow motion-upptagningar analyserar en knivig situation in i minsta detalj. Och därefter fäller ett kategoriskt domslut.

Därför blev jag extra förbannad när några av landets mest ansedda kommentatorer inte kände till regeln att en straffläggare inte får slå in sin egen stolpretur om inte målvakten rört bollen.

Man dillade om offside, om motståndare eller medspelare rört bollen. Rena kaoset.

En före detta elitdomare hörde av sig under sändningen i och förklarde regeln.

Pinsamt!

(Eftersom målram, hörnflagga och domare är “döda” föremål får en spelare vid en slagen straff- eller frispark inte vidröra bollen innan någon annan spelare gjort det.)

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards