Alla inlägg den 30 augusti 2015

Av Magnus Månsson - 30 augusti 2015 12:37

I brist på annat.

Nja, hellre lite nördighet (kan man skriva så?) eller kanske nyfikenhet och vilja att få lite dístans till alla superlativer. Och lära sig.

Jag har i all fall sett Malmö FF mot Celtic i en tv-repris.

Tv kan inte fånga stämning och atmosfär, men inklämd mellan suppporters från MFF och Celtic ganska långt ner och mot ena hörnflaggan missar man en massa detaljer.

MFF var klart bäst även i tv-versionen. Men som i de flesta jämna matcher måste marginalerna vara de rätta och målen komma vid rätta tillfällen. Det alla (?) trodde var en perfekt skarvnick av Markus Rosenberg vid 1--0 visade sig vara en missad nick. Bollen gick i mål via Rosenbergs axel. Och trots en massa repriser har jag inte funnit varför skottarnas mål strax före paus underkändes. Det är stor skillnad på 1--0 och 1--1 i paus.

När så MFF gjorde 2--0 i inledningen av andra halvlek var avancemanget klart.

Detta skrivet inte för att förringa MFF:s vinst utan bara för att ge en mindre euforisk syn på den rättvisa CL-platsen.

Jag menade i mitt förra inlägg att Celtic var det sämsta lag MFF mött i Europasammanhang de två senaste säsongerna. Det tar jag delvis tillbaka. Före paus var skottarna bra och hotade vid ett flertal tillfällen. Efter 2--0 var Celtic ett verkligt tamt motstånd. Det var det sista intrycket som föranledde mitt Celticbetyg.

Jag vidhåller dock bestämt att betygen på många av hemmaspelarna var något snäpp för högt. På många håll var det mer kämpa-kämpa (i och för sig ingen dålig egenskap) än spelskicklighet som belönades.

***

Som pensionär är man priviligierad att ha tid att se en match i repris med repriser på de intressanta händelserna. Ibland önskar man att före detta kolleger hade tillfälle att även göra detta. Det ger kunskap. Som kan vara bra att ha så att de euforiska känslorna och lokalpatriotismen inte sätter alltför stor prägel på bedömningarna vid senare tillfällen.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards