Alla inlägg den 30 juli 2015

Av Magnus Månsson - 30 juli 2015 13:40

Det går snabbt i dagens massmediala värld.

I samma sekund som slutsignalen i en stormatch i fotboll ljuder, skall det på tidningarnas nätsida finnas en artikel. Finns tv på plats blir det räddningen för hemmaredaktionen. Och har kommentatorn kommit med ett spektakulärt uttalande är dagen räddad. Som i går när Viasats Bosse Pettersson totalsågade den italienske domaren vid de två omdiskuterade straffsituationerna i matchen mellan Salzburg och Malmö FF. ”Alla” hängde på. Utan att ifrågasätta, trots att man hade tillgång till tv-repriserna.

Så är det ofta. Fjellströms, Backes och de andras åsikter om olika händelser torgförs ofta som sanningar. Speciellt Fjellströms bedömningar i fri- och straffsparkssituationer är ofta lite diffusa. Och färgade av klubbkänslor?

***

Därför var det befriande att ta del av Åge Hareides och Markus Rosenbergs åsikter om straffsituationerna. Dessa båda herrar, kanske inte direkt kända för att vara domarnas bästa vänner, medgav att domaren nog hade rätt båda gångerna. Det hedrar dem verkligen.

Är jag konspiratorisk när jag menar att Hareides och Rosenbergs åsikter gjorde att kritiken mot domaren i Malmömedia nästan uteblev?

***

Om inte annat visade domardiskussion hur oerhört svårt det är att döma matcher på denna nivå i ett högt tempo med många spelare på ett litet utrymme.

Detta måste man respektera.

***

Returen då? Salzburg var det klart bästa laget, de flesta spelarna var individuellt skickligare, snabbare och i synnerhet fysiskt starkare. Men även om MFF inte skapade speciellt många chanser fanns det stora ytor i österrikarnas försvar. Där finns det möjlighet att straffa Salzburg. Samtidigt lär väl Salzburg ha möjlighet att ställa ett mer defensivt lag på benen med tanke det fina utgångsläget.

Det lär bli tufft.

***

Vad kan man begära av en tidning man prenumererar på?

Denna fråga dök upp när jag läste Skånskans till Salzburg utsände frilansmedarbetare Christoffer Ekmarks snabbreferat på nätet och hans artiklar i papperstidningen. Han måste vara svensk sportpress värste ”ordbajsare”. Jag skall inte gå in på detaljer, bara konstatera att artiklar av denna klass inte platsar i en tidning som Skånskan.

Jag hade starka tankar på att säga upp min helårsprenumeration.

Men man behöver ju inte läsa hans långa artiklar och Skånskan har avdelningar jag har behållning av. Den spretiga sporten kompenserar bristerna i Sydsvenskans bevakning, kultur- och nöjessidorna ligger nära min smak och mina intressen, ledarsidorna har läsvärda skribenter och gäster och lokalsidorna begränsar sig inte till Malmös kranskommuner.

Jag blir kvar som prenumerant.

Skånskans sport har för övrigt två duktiga sommarvikarier, Carro Wendt och Ola Selby.

Det har förstås även Sydsvenskan, Tomas Johansson.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards