Alla inlägg den 1 maj 2015

Av Magnus Månsson - 1 maj 2015 13:39

Det finns klyschor och uttryck i fotbollskommentarerna som jag har svårt för, helt enkelt ogillar.

Som ”parkera bussen”. För den oinvigde: det är ett lag som av taktiska skäl eller på grund av motståndarnas överlägsenhet pressas tillbaka och har extra många defensiva spelare.

En Malmökrönikör var snabbt framme med klyschan efter senaste matchen på Swedbank mellan ett av landets för närvarande bästa lag, Malmö FF, och ett bottentippat Halmstads BK, som dessutom var extremt missgynnat av ett orättvist spelprogram. MFF hade fyra dagars matchuppehåll, HBK två.

Vad hade HBK för alternativ mot ett spelskickligt MFF, som med sin offensiv pressade tillbaka HBK? Man hade väl helt enkelt inget annat val! Halmstad måste i min fotbollsvärld ha sina spelare på ”rätt sida” om motståndare och boll annars var ett ras oundvikligt.

Enda sättet att locka upp motståndarna är att lätta på trycket. Det gjorde inte MFF och fick också utdelning bland annat för att man hade många spelare offensivt och därför kunde fixa två av målen på returer.

***

Om jag inte missminner mig – och det gör jag inte – hyllades MFF-tränaren Åge Hareide av samme krönikör i några matcher i Europaspelet i fjor just för sin defensiva taktiska uppställning. MFF ”parkerade bussen”.

Det är lite jesuitiskt över resonemanget: Ändamålen helgar medlen.

***

Hur bra var då MFF och HBK? En av poeterna kring MFF menade att HBK:s onsdagsinsats pekade på degradering samtidigt som han sin vana trogen påvisade MFF:s styrka.

Jag hänger inte riktigt med. MFF var klart spelmässigt mycket bättre -- det kan ingen ha någon annan uppfattning om -- men alla som ser mycket fotboll vet att skottreturer kan hamna lite var som helst -- nu hamnade de ur MFF:s synvinkel rätt vid två tillfällen. Och visst använde Markus Rosenberg armen i det anfall som gav 2—0.

Samtidigt missade HBK en straff. Inte att förglömma.

Det behövs rätt marginaler för ett topplag för att vinna även mot en nedstigningskandidat.

Efter att ha sett HBK mot Elfsborg och mot MFF vågar jag påstå att HBK inte blir degraderat.

***

Hur många av MFF: baklängesmål – och andra farligheter – har kommit från försvarets vänsterkant? Jag har inte räknat, men iakttagit. Yotun är en sämre försvarare än Ricardinho.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards