Alla inlägg den 2 april 2015

Av Magnus Månsson - 2 april 2015 14:39

Som Malmöbo kan man knappast undgå att påverkas av alla tiggare och deras erbarmliga boende.

Man möter dem dagligen i gatuhörn och utanför affärerna, sittande i regn och kyla med sin pappmugg. Det händer att jag kastar i ett växelmynt, som hamnar tillsammans med andra småpengar. Kronorna kan förhoppningsvis bidra något till lite mat, något till resan hem och något till familjen därborta. Nu vet det där om bäckar små.

Godtrogen som jag är, jag inbillar mig att mitt lilla bidrag skall gå till det allra nödvändigaste. Utanför min spelbutik har det suttit en välklädd man i 30-årsåldern, som kanske fått ett tiotal kronor under en månad. Ja, mest för att han skall få hjälp till att få lite mat och dryck i sig.

I går stod han bakom mig i snabbköpskön. Han köpte två läsk av något slag, en inplastad rulltårta och en påse ostbågar. Det kostade 60 kronor.

Jag blev konfunderad: Använder han “mina” pengar till det här och inte till nyttigare mat och varför inte spara något för att åka hem och förbättra villkoren för familjen?

Men samtidigt: Han var kanske på väg hem och ville fira det med att bjuda en kompis på läsk, rulltårta och ostbågar.

Vad tänker jag om han finns kvar nästa gång jag kommer förbi?

Han som jag måste väl få unna oss något extra ibland.

Men?

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards