Alla inlägg den 27 januari 2015

Av Magnus Månsson - 27 januari 2015 19:25

Så är då VM slut för Sveriges del.

Tyvärr och lite ledsamt.

Men nu är ju ett mästerskap i handboll så stort att det utan svenskt deltagande likväl är intressant. Men inte lika spännande. Bara nu inte Qatar vinner, och det av många olika anledningar.

Jag såg bara de sista tio minuterna av matchen mot Polen och har bara läst mig till att det inte var bra.

Jag hade satt en kvartsfinalplats för Sverige som godkänt. Nu blev det inte så: så underkänt!

Tja, när Tyskland kom in på Australiens plats blev Sveriges “motståndargrupp” extremt tuff och svenskarna fick möte den förmodligen klart bästa trean, just Polen. Så trots allt, godkänt med ett litet frågetecken.

 ***

Utvecklingen av VM-turneringen visade tyvärr att min förhandskalkyl stämde. När det brände till var den svenska truppen inte tillräckligt bred och hade inte heller de spelare som visade stabil internationell hög klass under många matcher i följd. Speciellt som Kim Andersson försvann skadad.

Jag vill inte slå mig för bröstet och peka på: Vad var det jag sa!

För den som följt internationell handboll under en längre tid och inte grips av för stor optimism var utfallet normalt. Även om jag hoppats på en match ytterligare.

 ***

 Har ni lagt märke till hur många tongivande spelare i de olika VM-lagen -- även Sveriges -- som är en bit över 30 år? Trots det tuffa klimatet i de stora internationella ligorna är hållbarheten stor men tyvärr även sårbarheten. Men det är ut dit de svenska talangerna måste för att härdas till spelare som kan konkurrera i de stora mästerskapen.

Det har det här VM:et visat. Liksom de svenska klubbinsatserna i Champions Leaque.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards