Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

En VM-varning är utfärdad

Av Magnus Månsson - 22 januari 2015 09:35

I kväll är det upp till bevis.

Sverige mot Egypten i handbollens VM. Den svenska inledningen har varit lovande, stundtals strålande. De tre stabila vinsterna har grundlagts tidigt i matcherna. Sverige har sluppit den press som infinner sig i slutskedet av jämna matcher. Att klara av stressen är det som skiljer lagen på denna höga nivå. Jag har sett några VM-matcher, där det varit jämnt fram till de sista tio minuterna men där storlaget/favoriten rett ut det hela och fixat minst en poäng. Det är i sådana situationer styrkan/klassen visar sig.

Jag har sett Egypten en gång, förvisso mot ett svagt Algeriet, men det var ett bra, tungt lag med styrka och intensitet. Experterna som sett Egypten fler gånger är av ungefär samma uppfattning.

Varningen är utfärdad!

***

Delaktighet i en trupp är viktigt. Alla skall känna att de är med i processen.

Därför var det sympatiskt att alla fick spela i den avslagna matchen mot Algeriet. Men samtidigt tycker jag inte att de orutinerade spelarna fick sin rättmätiga chans. Det blev för mycket nytt, de fick inte den nödvändiga stöttningen i ett sport som är så uppbyggd på strukturer och kombinationer som handbollen. Det blev rörigt och några av spelarna var -- ärligt talat -- direkt dåliga och lämnade arenan med sänkt självförtroende.

Jag har sett samma matchning på många nivåer med samma negativa utfall. Speciellt illa är det i ungdomsmatcher i handboll och basket, där ofta några få spelare “håller” i spelet. Byter man ut dessa i jämlikhetens sympatiska tecken blir det kaos. Ingen utvecklas.

Byt gärna och ofta men bibehåll en stabil stomme!

***

I Sverige skall man alltid jämföra, som nu om VM-bevakningen är bättre i femman än tidigare i fyran.

Min uppfattning är att de båda har sina för- och nackdelar, men båda har hög klass. Men jag möter hellre ett glatt leende av Ljubomir Vranjes än en trött Thomas Axnér.

Oscar Carlén är en ny röst, en kunnig sådan. Han pratar kanske något för mycket. Oscar är dock ursäktad, generna -- på faderns sida -- gör sig påminda.

Före VM var Hammarbys Josef Pujol kommentator i en match. Han var lika lysande i den rollen som han är som spelare i Hammarby.

***

Jag är ingen van tittare på Eurosport. Det har nu blivit några VM-matcher och jag har blivit förbluffad över kommentatorernas/referenternas okunnighet i den ädla sporten handboll. Reglerna kan de inte och vad som är en finess vet de inte heller. Alla målvaktsräddningar är fantastiska, liksom alla mål! Lite överdrivet men ändå.

Tacka vet jag fyran och femman!

 

 

 
 
Ingen bild

Rolf Liljeblad

22 januari 2015 23:44

Gemensamt för samtliga kanaler är att det inte är tillåtet att kritisera svenska
målvakter. Eller påtala att det svenska målvaktspelet är uselt. Våra "fantommålvakter" är helt enkelt - till skillnad från övriga lagmedlemmar - (p)åtalsimmuna. Så har det alltid varit.

Magnus Månsson

23 januari 2015 13:53

Rolf!
Du sände två gånger. För att få bort det från systemet måste jag besvara båda-
Det blir samma svar.
MM

 
Ingen bild

Rolf Liljeblad

22 januari 2015 23:48

Gemensamt för samtliga kanaler är att det inte är tillåtet att kritisera svenska
målvakter. Eller påtala att det svenska målvaktspelet är dåligt. Våra "fantommålvakter" är helt enkelt - till skillnad från övriga lagmedlemmar - (p)åtalsimmuna. Så har det alltid varit.

Magnus Månsson

23 januari 2015 13:50

Jag tror inte det är många som håller med dig om att det svenska målvaktsspelet är -- även tidigare, tydligen -- dåligt. Varför då kritisera? I den kanal jag såg träningslandskampen Danmark--Sverige fick Johan Sjöstrands första halvlek svidande kritik.
Nu är jag konspiratorisk: Kan din kritik mot svenska handbollsmålvakter bero på deras tränare är Dalhemsfostrade Mats Olsson, som du i tidigare inlägg haft en mycket avog inställning till?
Mvh
MM





 
Ingen bild

Rolf Liljeblad

24 januari 2015 23:59

Mitt inlägg om svenska handbollsmålvakters påtalsimmunitet sträcker sig
långt bak till Bengans dagar. Därmed säger jag inte emot att Sverige alltid har haft fantastiska målvakter. Utan enbart att man, bland allt beröm, också ska kritisera eller påtala när vårt målvaktspar mot Egypten inte rörde en boll på upp till 10 minuter. Då säger ingen kommentator t ex att "nu har Andersson haft en lång period utan räddningar, hemskt illavarslande om han inte kommer igång snart" - utan det bara tigs hela denna långa lidandets period. Alltid är det så. Medan samtliga utespelare värderas och kommenteras i stort sett varje anfall - vilket man givetvis tackar för. Men den kompakta tystnaden om våra målvakters schackningsperioder mot de duktiga, disciplinerade egyptierna är oförklarbar.
Eller så är kommentatorernas självcensur målvaktsundantagande.

Magnus Månsson

25 januari 2015 09:06

Du har framfört din uppfattning.
jag delar dem inte.
Nu tar vi Frankrike i finalen.
MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Måndag 18 mars 21:47

Det blev en önskefinal i herrarnas fotbollscup, Malmö FF mot Djurgården. Det är de lag som imponerat mest i de inledande omgångarna och i den enkät som redovisades i samband med den  allsvenska upptaktsträffen tippas just MFF och Djurgården som de ...

Av Magnus Månsson - Fredag 15 mars 18:29

Den allsvenska fotbollspremiären närmar sig. Det blir ingen spännande guldstrid lik den i fjor med ett avgörande i en direkt final som den mellan Malmö FF och Elfsborg. Experter av alla de slag och trovärdighet är klara med sitt tips: Malmö FF ko...

Av Magnus Månsson - Onsdag 13 mars 18:05

Ett steg i rätt riktning? Eller en tillfällighet? Jag är optimistisk och tror på det förstnämnda. Och det jag tänker på är den skånska insats vid helgens SM i friidrott för 15- och 16-åringarna. Efter den lite skämmiga insatsen vid motsvarande tä...

Av Magnus Månsson - Tisdag 12 mars 17:16

Det går tungt för Lugi i de båda högsta serierna i handboll. Både damerna och herrarna riskerar att degraderas, antingen direkt eller via kval. Jag har alltid hävdat att föreningar, oavsett idrott, med stabil ungdomsverksamhet har lättare att til...

Av Magnus Månsson - Måndag 11 mars 19:23

Sydsvenskans chefredaktör Jonas Kanje har varannan söndag en kolumn, där han behandlar alla de frågor och prioriteringar han som ansvarig utgivare har att lösa och ta beslut om. I går var han inte på problematiken om vad som attraherar mest, vilka ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards