Direktlänk till inlägg 18 januari 2015

Handbolls-VM jämnare än tidigare

Av Magnus Månsson - 18 januari 2015 12:12

I dag är det dags för Sveriges andra match i handbollens VM.

Ytterligare en nyckelmatch när Tjeckien står för motståndet. Visserligen har VM-just börjat men det mesta pekar på att bredden ökat avsevärt. EM var tidigare en tuffare turnering än VM. Det fanns inga slagpåsar i EM som i VM. Det finns förvisso några VM-lag av mindre hög klass, men vem hade trott att Iran skulle pressa Makedonien, att Argentina skulle “kryssa” mot Danmark och att Brasilien bara förlorade med två mot Spanien. Det finns redan nu fler liknande exempel.

Såg själv Tunisien hota Kroatien långt in i slutskedet och som i jämna handbollsmatcher var marginalerna små och denna gång till kroaternas fördel.

Tidigare såg jag i Sveriges grupp Egypten utklassa Algeriet. Egyptierna imponerade med sin styrka och skyttekraft, sitt tuffa försvarsspel framför en bra målvakt.

Det kommer att bli betydligt jämnare grupper i detta VM än i tidigare. Poängskillnaden mellan lagen kommer att bli mindre. När det drar ihop sig till slutspel lär dock favoritnationerna visa sin klass. Det gäller att undvika dem i de första slutspelsomgångarna. Det är därför dagens möte mot Tjeckien är en nyckelmatch, som i stort alla Sveriges. Tjeckiens endast tre minus mot Frankrike inger respekt.

***

Det gör förstås även Sveriges åtta upp mot Island. Ett imponerande försvarsspel och en strålande Mattias Andersson i målet gav den stora skillnaden.

En differens på åtta är stor. Men på samma gång skör.

Några procent lägre räddningsprocent på Mattias och motsvarande höjning på den -- inte speciellt lyckade -- isländske målvakten och det är jämnt. När islänningarna väl kom igenom i mitten och speciellt på högersidan agerade Mattias som den världsmålvakt han är. Island lyckades inte heller förvalta någon av sina tre straffar.

Jag vill absolut inte vara någon slav på triumfvagnen, bara konstatera att handbollens är en de små marginalernas idrott.

Det är det som gör den så fascinerande.

Söndagens idrottsliga höjdpunkt blir Sverige mot Tjeckien.

Men lite levande idrott blir det också, Malbas möter Uppsala i Superettan i basket.

 

 

 
 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

19 januari 2015 12:16

Hej Magnus!
Jag som trodde det bara var Max Wiman, som gick och tittade på basket. Han såg de tydligen också på basketmatchen.
Inte visste jag att du och Max Wiman var sådana kompisar, som att gå på match tillsammans!
Du fick tom lite beröm av honom i dagens krönika.
Ambitiös gympa lärare var du definitivt. Det jag saknar allra mest är Malmö sidorna i SDS, där man kunde läsa om all sport som hände i Malmö.
Jag förstår att Max endast gjorde en handbollsmatch i sitt liv.
Annars hade han säkert inte pratat om vinkelskott. Det heter nämligen kantskott/kantavslutning/6m avslut. Kärt barn har många namn, men definitivt inte vinkelskott.
Mattias Anderssons pappa Thomas gjorde man många mål på!
Gårdagens första 20min var det bästa jag har sett på länge.
Mattias målvaktsspel var av världsklass. Jag tror att det kan bära långt i VM. Brukar vara så när ingen tror på laget före mästerskapet. Jag återkommer när Sverige har mött Frankrike.

Med vänlig hälsning Jörgen

Magnus Månsson

19 januari 2015 15:09

Visst har Sveriges VM-inledning varit strålande och faktiskt lite överraskande med ett stort positivt plus, Viktor Östlund. Att han hade potential visste jag men att den redan nu skulle räcka på denna nivå är extra glädjande.
Men hans och lagets verkliga kapacitet är ännu inte testat. Sveriges inledningar har gett trygghet och självförtroende. Det är i jämna matcher i slutet som ett lag sätts på prov. Jag tror att laget måste upp till bevis redan mot ett tungt Egypten.
MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards