Alla inlägg under november 2014

Av Magnus Månsson - 10 november 2014 17:08

Tredje raka guldet 2015 för Malmö FF.
Spekulationerna -- och förhoppningarna -- är redan igång.
Och visst kommer MFF att åter bli favorit. Det brukar titelförsvaren bli, trots snacket om svårigheterna att försvara ett guld. MFF har en bra trupp och en strålande ekonomi som ger möjligheter på transfermarknaden.
Ett lag som leder en serie från start till mål och vinner med en differens på till slut sex poäng är självfallet en värdig mästare.
Samtidigt är det svårt att redan nu spekulera. Få vet hur trupperna ser ut till våren och än färre hur de ser ut till höstsäsongen. Under två öppna fönster kan det blåsa rejält.
Jag tror att det blir en mera oviss allsvenska nästa år. 2014 års säsong var underlig. De tre lag (AIK, Häcken och Kalmar) som efter halva serien hade viss kontakt med MFF klappade ihop mer eller mindre under sluttampen, medan de tre lag (Örebo, Göteborg och Halmstad), som tog fler eller lika många poäng som MFF under den andra halvan, hade inlett bedrövligt.
Jag tror att faktiskt att något, eller några, lag kommer att göra en jämnare säsong 2015 och ge MFF en strid ända fram till målsnöret.
                                                                       ***
De fem herrar, som i Malmöpressen bevakar i stort varje steg MFF tar, är i sina summeringar bländade av guldglansen och framgångarna i Champions League. Allt har inte varit glimrande i Allsvenskan trots guldet. Till och med “de fem invigda” har faktiskt stundtals varit kritiska till det MFF presterat på plan.
Det är bara att studera vad de skrivit -- men delvis glömt.
Grattis till guldet, Malmö FF! Ni var bäst 2014.

                                                                        ***

Tror jag såg något över 100 allvenska matcher i tv under 2014. Nördigt! Jag medger.

Sett över hela säsongen är givetvis Falkenberg den stora positiva överraskningen. Att hallänningarna skulle stanna kvar -- till och med utan kval -- hade få tippat.

                                                                          ***

Att Djurgården skulle göra en så medioker säsong förvånade. Laget var förra hösten på gång, lett av norrmannen Högmo. Med denna grund och sin nye tränare Per Olsson trodde jag att Djurgården skulla lyfta sig rejält. Så blev det inte. Det bör kanske tilläggas att Stockholmslaget kanske var det lag som fick minst poängutdelning i förhållande till vad man presterade på plan. Men ändå.

                                                                           ***
Häcken är delvis en gåta. Det finns så mycket kunnande på så många fötter. Innan laget blir mer cyniskt och lär sig spela på resultatet lär det bli sällsynt med medaljer. Kan flytten till den nya arenan på Hisingen ge ett lyft.?
Jag skall erkänna en sak: Häcken är det lag jag prioroterar på tv.
                                                                            ***
Elfsborg, alltid i topp, fick inte heller till det 2014. Boråsarna saknar en stabil målskytt. Det finns lovande kapacitet på många håll. Ett Elfsborg utanför topptre är en besvikelse med tanke på den inneboende kvaliteten.
                                                                             ***
Jag kommer att sakna Mjällby. Visst har man värvat utifrån men tänk hur många unga Blekingegrabbar man gett möjligheten att spela allsvensk fotboll. Plus en massa spelare från den nordöstra delen av Skåne.
                                                                              ***
Mest spännande 2015? Skall Örebro kunna bygga vidare på den höst som gjorde närkingarna till Höstens lag?
                                                                               ***
Inget ont om Brommapojkarna men visst är det ett lyft att byta ett öde Grimsta mot ett välfyllt Tela 2. Välkommen Hammarby!

 

***

 

 

Av Magnus Månsson - 8 november 2014 17:47

Fotbollsallsvenskan är slut.
Allsvenskans Stora Pris är utdelade.
Om prisen finns väl i stort inte mycket att säga. Vem är jag att sätta mot 64 utvalda personer, även om jag ibland ställer mig mycket frågande till opartiskheten och kunnigheten hos en del av de 32 journalisterna.
Nåväl.
I ett fall delar jag dock inte juryns val. I ett allsvenskt persektiv -- och det är ju det det gäller -- anser jag att Henke Larsson är årets tränare. Att utan kval klara kvar Falkenberg är fantastiskt bra gjort. Hallänningarna tappade tre av sina främsta spelare till blivande konkurrenter och hade inga ekomiska resurser att förstärka truppen med några etablerade spelare.
Aldrig har ett allsvensk lag varit mer nederlagstippat än Falkenbergs FF.
Åge Hareide kom tíll ett lag som var svenska mästare och en förening med en ekonomi med möjligheter att förstärka truppen rejält när det försvann spelare. MFF var favoriten -- dock inte min, det skall jag villigt erkänna -- som höll.
Tar man med de internationella framgångarna har givetvis Åge Hareide gjort ett fantastiskt bra jobb. Det kan ingen ta ifrån honom och MFF.
Men det bästa tränatjobbet i Allsvenskan det utförde Henke Larsson.
Var det inte det som utmärkelsen gällde?


Av Magnus Månsson - 5 november 2014 14:12

Malmö FF gjorde en alldeles utmärkt match i går mot Atletico Madrid.

Detta trots 0--2, men det var mot ett av världens främsta fotbollslag.

Det var precis som Glenn Strömberg menade i tv-sändningen, detta var MFF:s absolut bästa insats i årets Europaspel.

Av en del anledningar kunde jag inte se matchen live. Det blev tv.

Det har sina för- och nackdelar. Negativt är givetvis att inte få uppleva atmosfären, stämningen. Positivt är att man får se de omdiskuterade situationerna i en massa repriser.

Om MFF:s två straffsituationer är meningarna delade. Jag anser att domaren gjorde rätt vid båda tillfällena.

Thelin tacklades ojust utanför straffområdeslinjen, försökte sen ta sig in i det farliga området och föll där utan att ha blivit felaktigt behandlad.

MFF-skottet mot Atleticomuren tog på en arm som hade en naturlig position intill kroppen. Handen sökte inte bollen.

Därmed missade den engelske domaren en frustrerad Markus Rosenbergs eftersläng mot en motståndare som var värt minst ett gult kort.

***

Som sagt, MFF var duktigt. Men hade man något enda avslut som tvingade Atleticos målvakt till någon kvalificerad räddning? Jag tror inte det.

Därför är betygsättningen lite skev. Den Malmötidning som använder postryttare som norm kom upp i 40 på startspelarna för MFF och 31 för Madridlaget.

Denna skillnad behöver väl egentligen ingen kommentar. Betygsättningen är gjord mer på en blå känsla än på kunskap.

Ibland svävar Citys krönikör Fredrik Lindstrand upp i någon form av MFF-eufori men oftast är han sansad och kunnig. Som nu när han hamnar på 31 poäng på MFF utan att betygsätta motståndarna.

***

Apropå gårdagsinlägget om den uteblivna informationen om tisdagens handbollsderby mellan H43 Lund och HK Malmö i Malmös morgontidningar; i dag spelar Lugi borta (!) mot Sävehof och se, då har båda tidningarna vaknat.

Det tackar en handbollsintresserad för!

 

 

 

 

Av Magnus Månsson - 4 november 2014 13:14

I dag spelas Champions League-matchen i fotboll mellan Malmö FF och Atletico Madrid.

Det är en av de största idrottsevenemangen i Malmö genom alla tider. Givetvis är det berättigat att förhandsskriva mycket inför matchen. Även om jag tycker att det många gånger kan bli lite väl mycket.

I kväll spelas också ett skånskt derby i Elitserien i handboll mellan H43 Lund och HK Malmö. Matchernas dignitet är givetvis inte jämförbara men några få informativa rader borde väl derbyt vara värt. Hur står det till i HK:s slitna och skadedrabbade trupp? Inte en rad i mina två morgontidningar, som jag betalar för att få i brevlådan varje morgon. Inte ens Skånskan, som i vissa fall är något av “världsmästare” på förhandsartiklar hade orkat med en enda rad.

Tidningarna hade förstås under vinjetten Sport i dag med matchen och att den startar redan 18.30 Matchstarten är tidigarelagd för att de som inte har biljett till CL-matchen skall hinna se H43--HK Malmö och sen än även MFF--Atletico på tv. I min lilla värld borde tidningarna för ren läsarinformation kunnat publicera detta för någon dag sedan och också då berättat att det är gratis entré.

Jag vet att man hade denna kunskap.

Jag vet också att tidningarna inte har någon skyldighet att upplysa om exempelvis fri entré, men jag vet också att det är kutym att informera vid liknande arrangemang på samma nivå.

Nåväl alla är inte lika inför lagen, varken idrotter eller föreningar.

***

De båda tidningarna kan inte heller skylla på platstrist. Det fanns gott om utrymme. Man behöver inte vara alltför konspiratorisk för att inse att det är reportrarnas egna specialintressen man tagit hänsyn till vid urvalet av artiklar. Så väl känner jag mina före detta kolleger.

Var finns styrningen och planeringen?

Den efterlyser jag som en betalande läsare!

 

Av Magnus Månsson - 2 november 2014 20:41

Det är något visst när man sänt iväg det sista manuset till den bok, Skånsk Idrotts Historia, jag i all anspråkslöshet är ansvarig för.

Därför känner jag en viss lättnad i kväll, när det sista avsnittet är avsänt till redigeraren, även om en del finjusteringar återstår.

Jag har saknat mitt bloggskrivande men hoppas att det nu skall finnas mer tid till funderingar om främst idrott och journalistik.

***

SIH 2014 då?

Jag hoppas att den skall bli uppskattad med ett varierat innehåll.

* Två av Skånes främsta ledare med höga poster inom den olympiska rörelsen porträtteras, Carin Nilsson Green och CG Anderberg.

* De fotbollsintresserade kan läsa om den meste MFF-aren Krister Kristensson, skytteligevinnaren Mats Aronsson, HIF:s populäre materialförvaltare Sverker Eliasson, Landskronas förste tränare Nisse Svensson och några mindre avsnitt om skåningar som medverkat i EM och VM, om inte annat så i kval till slutspelet i dessa turneringar.

* Vet du hur många fotbollsklubbar det funnits i Malmö genom åren? Jo, närmare 400. Göran Schönhult har listat dem alla (?). En unik sammanställning och högintressant läsning för dem som är intresserade av Malmös fotbollshistoria.

* Det finns en Malmöfamilj, där tre generationer av fyra, spelat i landslaget. Om den familjen finns det att läsa i boken.

* Två skånska föreningar fyller 100 år 2014, Winnö IF och Trelleborgs Gymnastikförening. Deras historia skildras.

* Basketikonen Jan Mikolovski, simhopperskan Birthe Hansson, som i OS tävlat för såväl Danmark som Sverige, Rundtursmedaljören Sven-Åke Nilsson, byggmästaren och travprofilen Hugo Åberg, grundare av en massa idrottsföreningar i Lund Wilhelm Hedemann-Gade, en av Sveriges främsta tiokampare och mest idoga funktionärer Kjell Tånnader samt en av orienteringssportens pionjärer i Skåne Arvid Andersson, tillägnar vi också var sitt kapitel.

* Och vad betydde Baltiska utställningens idrottstävlingar för utvecklingen i Skåne? Vi försöker ge svaret.

* Du kan också läsa om en idrott, som nu är i utdöende i Skåne men som vid SM 1965 dominerades av skåningar.

Skånsk Idrotts Historia 2014 utkommer i början av december och utgivare är Idrottsmuseets Vänner i Malmö.

Intresserad så hör av dig!

***

När jag nu är igång, kan jag ju också passa på och gnälla.

Hur okunniga får en journalist vara om Sveriges geografi? Jag vet inte hur många gånger jag de senaste dagarna hört att Sundsvall skall -- eller efter dagens matcher i Superettan har -- öppna/öppnat det allsvenska Norrlandsfönstret. Det har varit öppet länge. Gästrikland och Gävle tillhör Norrland!

***

TV 4 på olika kanaler sänder nu alla elitseriematcher i handboll för herrar. Det tackar jag för. Och betalar för. Men då vill jag också ha en reporter som har kunskap om de mest elementära reglerna, man får bara ta tre steg och bara ha en “fattning”.

Med sådana brister försvinner givetvis allt förtroende för reportern och det kompenseras inte av alla upprepade ointressanta statistikuppgifter.

Thomas Axnér, ge dina kolleger en kurs i regelkunskap!

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards