Alla inlägg den 13 september 2014

Av Magnus Månsson - 13 september 2014 19:54

Friidrottsklubbarna i Höör (Höörs IF) och Sjöbo (FK Athlet) önskar/begär/kräver (det är bara att välja i dessa valtider) allvädersbanor på sina idrottsplatser.

Kommunerna tvekar. Jag förstår dem, samtidigt som jag har förståelse för att föreningarna vill ha bättre förhållanden.

Allvädersbanor kostar några miljoner. De skall användas mycket.

I min värld förknippar jag allvädersbanor med tävlingar och seriös träning för ungdomar i tonåren och över. För barn duger ”gamla hederliga stybbanor”.

För kommunen är det självfallet att en investering utnyttjas till fullo, inte enbart av några få barn.

Gert Möller, den före detta landslagslöparen, är ledare i Höör och har i en intervju sagt att klubben har 100 aktiva ungdomar. En fantastisk siffra! Med de tävlar inte.

Hur många tränande Athlet har vet jag inte, men skaran som tävlar är inte stor av de resultatlistor jag studera från säsongens tävlingar.

Vid de skånska mästerskapen för 14 dagar sedan i åldersklasserna 12, 13 och 14 hade Höör tre deltagare, Athlet en.

Är det en vettig kommunal investering för så få?

Det sägs att får man bara moderna banor så ökas intresset, ungdomarna söker sig till den fria idrotten. Så är det tyvärr inte,

De ansvariga i Sjöbo och Höör kan bara fråga sina kolleger runt om i Skåne och lär då få veta att anläggandet och utnyttjandet av de moderna friidrottsanläggningarna är liten och inte på sikt gett ökade aktiviteter.

Så ser den krassa verkligheten ut.

I Malmö är det få aktiviteter på Heleneholm under en vecka. De tränande inne på Stadion är inte många under en kväll. Friidrottslinjerna på gymnasiet och grundskolan föredrar träning inne i Atleticum även i bra väderlek.

2014 har det inte arrangerats en enda arenatävling i Malmö.

Jag har förståelse för att Skånes kommuner är tveksamma till dyra friidrottsinvesteringar.

Skånsk friidrott måste flytta fram sina positioner, inte minst för att få fler att tävla och träna.

I DM för 13-åriga pojkar deltog totalt sex grabbar. Ja, du läste rätt – SEX.

Kan en kris beskrivas tydligare?

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards