Alla inlägg den 7 september 2014

Av Magnus Månsson - 7 september 2014 12:27

Cyklade i går ut för att se FC Rosengård ta ett stort steg mot division 1 i fotboll och seriemässigt täppa till gapet på två nivåer i Malmöfotbollen efter suveräna Malmö FF.

Men se det gick inte. Höllviken vann seriefinalen med 4—0 och tog ett visst grepp om den åtråvärda förstaplatsen.

Jag blev besviken på spelkvaliteten. Tekniken var på alltför många fötter dålig, liksom speluppfattningen. Det var ju ända en toppmatch på en hög nivå.

För att inte låta alltför gnällig konfronterade jag min uppfattning med några personer/före detta elitspelare involverade i utvecklingen av Malmöfotbollen. De höll med mig i sak men påpekade också att anspänningen i finalen gjorde sitt till.

Men rent generellt är standarden på division 2 tveksam. Tyckte de.

***

Jag ser fem, sex matcher per säsong i division 2. Det som frapperar mig är, att jag känner igen så många spelare men nästan aldrig i samma klubbfärg mer än en eller två säsonger i följd, ibland blir det två klubbar per säsong. Klubbytena på denna nivå är åtskilliga. Många spelare har representerat två, tre (och till och med fler) av Rosengård, LB 07, Prespa Birlik och IFK Malmö och grannklubbarna Lunds BK, Höllviken och Trelleborgsklubbarna.

Jag tror inte att dessa ideliga föreningsbyten gynnar fotbollen i regionen. Tabellerna är ett synligt bevis.

Kontinuiteten saknas. Den är nödvändig för bestående framgångar.

***

Om nu inte Rosengård åter passerar Höllviken lär det bli fyra Malmöklubbar division 2 även kommande säsong.

Kvarnby fixade troligen sitt kontrakt i och med derbyvinsten över Prespa Birik medan LB 07 får svårt att hålla sig kvar. LB 07 gjorde ett lovvärt försök att hålla nere lönerna men har man varit inne i karusellen är det svårt att bryta sig ur utan spelarflykt. Jag tror att LB 07 med sin gedigna ungdomsavdelning mår bra av att ta steget ner för att snabbt komma tillbaka.

Kvarnby IK har visat att det med små löner, och en bra ungdomssektion, går att ha ett stabilt lag i division 2. Låt vara att det inte lär bli spel på en högre nivå. Men att med sina små resurser oroa de satsande Malmölagen kan väl vara gott nog.

***

IFK Malmö lär ersätta LB 07 i tvåan. En klubb som också saknar kontinuitet i spelartruppen. Lite hårdraget har det varit tre olika spelartrupper de tre senaste säsongerna. Hur ser det ut 2015?

Det lär bli en intressant IFK-höst.

***

En iakttagelse. Rosengård—Höllviken såg av lika många (cirka 1 350) personer som den allsvenska toppmatchen för damer mellan Rosengård och Linköping i veckan. Nu var det förstås fri entré i lördags men det var väldigt många som kom till Rosengård Södra utan vetskap om att över 25 sponsorer bjöd på underhållningen (nåja!).

Jag tror att det kommit över 1 000 åskådare även om de fått betala.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards