Alla inlägg den 4 september 2014

Av Magnus Månsson - 4 september 2014 10:48

Av två orsaker satte jag mig i går i tv-fåtoljen för att se FC Rosengård mot Linköping i damernas fotbollsallsvenska.

Dels ville jag se det lag jag som skattebetalare i Malmö ofrivilligt sponsrar för tredje året i följd.

Dels ville jag se vad det är i damfotbollen som gör herrarna i UEFA rädda.

Det senare apropå att en ny stjärna inom sportjournalistiken/damfotbollen, Alva Nilsson, i Expressen framförde synpunkten att orsaken till de ojämna bidragen till lagen i Champions League beror på rädslan att damfotbollen skall bli för stor med större ekonomiska muskler. .

Jag vet att man inte skall bedöma att lag efter en match – jag har sett fler den här säsongen både live och via tv – men det här var bedrövligt ur Malmösynpunkt. Befriande var Ramona Bachmanns sågning av det egna lagets insats.

Jag förstår mer och mer förbundskapten Pia Sundhages oro för svensk damfotbolls framtid – accentuerat av 0—4 mot England – när Rosengård måste förlita sig på utländsk arbetskraft av så tveksam klass som många av gårdagens aktörer visade.

Finns det inte unga svenska/skånska spelare med samma kapacitet ser framtiden mörk ut.

Allsvenskan lär vara en av de bättre i världen. Jag har ingen referensram. Men är det så, lär det inte finnas någon anledning till någon rädsla för att damfotbollen skall bli en allvarlig konkurrent till herrarna.

Det krävs mycket mer än en miljon mer eller mindre för deltagande i Champions League för att höja standarden. Ur Malmösynpunkt hade pengarna på sikt gjort större nytta för att bredda och förbättra en tunn flickfotboll.

***

Bara drygt 1 300 personer – förvisso var Martas frånvaro känd – fanns på plats i det härliga sensommarvädret. Större är alltså i intresset för en toppmatch i Damallsvenskan för en klubb som lever över sina tillgångar och som år efter år behöver extra kommunala bidrag för att överleva.

Jag har en känsla av, efter att ha pratat med många Malmöbor, att det uteblivna stödet är en tyst protest mot FC Rosengårds oansvariga ekonomiska handlande. Och också mot kommunstyrelsens stora givmildhet.

***

Jag vill poängtera att jag sett några bra inhemska damfotbollsmatcher. Och ingen fotbollsälskare kan väl undgå att fascineras av Japans sätt att spela fotboll.

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards