Alla inlägg den 14 juli 2014

Av Magnus Månsson - 14 juli 2014 17:10

VM i fotboll är över.

Det känns skönt. Det blev till slut lite mycket.

Men det är klart det blir väl lite abstinens de dagar då då inte heller är allsvensk fotboll i tv.

Det mesta har väl sagts och skrivits om den här VM-turneringen. I alla fall sagts i tv med tanke på alla studiotimmar som uppfyllt tablåerna. Jag höll mitt löfte till mig själv – åtminstone till 90 procent – att skippa för- mellan- och eftersnacket. Det blev bara för mycket.

Förmodligen gick jag miste om många intressanta synpunkter och reportage men slapp också irritera mig på analyser in absurdum.

Under matcherna kom jag på mig att inte heller lyssna på ordmattorna från kommentatorer och vidhängande experter.

Det blev till slut lite för mycket även här.

***

Några gånger tog jag mig tid att lyssna på Henrik Brandao Jönsson, min förre elev från Videdalsskolan i Malmö. Jag var till och med klassföreståndare för honom. Henrik – jag skall inte skriva vad han kallades av sina skolkompisar och informellt av lärarna – var annorlunda och initierad om annat än det rent fotbollsmässiga.

Han var under VM flitigt förekommande på tv-bilderna och de som följde alla VM-programmen såg nog den gode Henrik oftare än vi lärare under vissa perioder. (Brottet skolk är preskriberat efter 30 år.)

Som idrottslärare misslyckades jag med att få honom intresserad av fotboll men det intresset kommer kanske automatiskt vid en flytt till Brasilien. Så det misslyckandet får man ta.

Det är i alla fall trevligt när före detta elever lyckas.

En läsning av Henriks bok ”Gräset är grönare i Brasilien” rekommenderas.

***

Sämst i VM var FIFA:s direktiv till domarna att vara sparsamma med de gula korten. Hur kan en organisation som utåt står för fair play över huvud taget komma på en sådan idé? Ofattbart!

***

Bäst var linjedomarna – jag vet att de kallas AD. Visst, det fanns några missar som man med hjälp av grafiklinjer såg. Men alla rätt i kniviga, snabba situationer var imponerade rakt över.

När så en expert först dömer ut ett beslut av en linjedomare och sen i lugn och ro i sin fåtölj under ett helt inslag kallar Holland för Belgien, då blir jag irriterad. Inte för att han säger fel utan för brist på förståelse, att alla kan göra fel.

***

För övrigt tycker jag att kommentatorer och experter skall gå en kurs i regelkunskap.

***

Gruppspelet är det intressantaste i VM för oss som inte har något speciellt favoritland men vill se snabb teknisk fotboll och se den lille utmana och besegra den store.

Det blev inga vinster för Japan och Sydkorea, men deras sätt att spela anfallsfotboll attraherar mig.

Jag hoppas på ett genombrott precis som inom damfotbollen.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards