Alla inlägg den 12 juli 2014

Av Magnus Månsson - 12 juli 2014 12:25

Utanför mitt köksfönster i närheten av Malmö stadion har man på cykelbanan i veckan målat ljusblå streck.

Det indikerar att det skall arrangeras ett långlopp i löpning av något slag. Javisst ja. Den första officiella SM-tävlingen i en mil landsvägslöpning skall avgöras i dag i Malmö.

Men var är start och mål och hur dags startar man? Och vilken sträckning har banan?

Slår upp dagens Sydsvenska för att få svar på mina frågor. Det finns en förhandsartikel men inte ett ord om när, var och hur. I min journalistvärld är dessa uppgifter fundamentala.

I stället vinklar reportern artikeln på att en 92-årig dam skall ta sig runt milbanan tillsammans med ett barnbarn. Det är självfallet bra att äldre människor rör på sig, men jag har svårt att förstå att stora delar av Malmös centrum skall avspärras en extralördagstimme för att 92-åring skall deltaga i lopp, som förvisso inbjuder motionärer men som först och främst är elitlopp.

Och att damen till och med skall uppmärksammas har jag än svårare att förstå.

***

I dagens Sydsvenska handlar ledarkrönikan av Heidi Avellan om tidningarnas kris och att utebliven information på sikt är en fara för demokratin. Nu tror jag inte att en undermålig artikel på en sportsida är en demokratifara men en fara för en tidning i kris om de olika avdelningarna alltför ofta har artiklar som irriterar de ännu trogna läsarna.

***

Skånskans förhandsartikel var också skriven av en semestervikarie men denne hade kunskap om det viktigaste i en informativ artikel.

Så nu vet jag hur dags och var jag skall stå och se den svenska eliten kämpa om SM-gulden och lite senare heja fram mina vänner och bekanta till bra prestationer.

Men jag kommer inte att vänta in huvudpersonen i SDS:s förhandsartikel.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards