Alla inlägg den 27 juni 2014

Av Magnus Månsson - 27 juni 2014 18:06

Vilodag i VM.

Skönt. Men det skall bli en spännande fortsättning. Det har varit många sensationer. Ingen i vår lilla tipsgrupp har chans att vinna potten. Det gällde att placera de tre medaljlagen i rätt ordning. Mitt tips var Tyskland, Uruguay, Brasilien. Det var Costa Rica som gäckade mig. När laget från Centralamerika vann sin grupp innebar det att alla mina tre medaljhopp hamnade på samma halva och så var chansen att ta hem den lilla, men ack så prestigefyllda, potten borta.

Nåväl, sensationer är alltid en krydda. Bara de nu inte drabbar mig och mitt lag, förstås.

***

Det har varit mycket fokus på domarna. Som jag skrivit tidigare; kvaliteten har varit ojämn, nivån domarteamen emellan har varit alltför skiftande.

Det principiellt intressantaste är dock den ”regel” diskussionen om den straff, som den japanske domaren tilldömde Brasilien i premiärmatchen mot Kroatien, gett upphov till. Ingen vågar nu döma straff för en fasthållning/omfamning eller en lättare skavning på fötter och ben inom straffområdet – jag tänker inte på alla brottningsmatcherna i samband med en hörna eller frispark, där alla är lika goda kålsupare.

Nu blir det ingen åtgärd från domaren, som får medhåll av experterna/kommentatorerna: Spelaren föll för lätt.

Vadå ”för lätt”? Är det ojust är det straff. Regelboken har ingen annan tolkning.

Patetisk blir det när domaren i en identisk situation utanför straffområdet i samma tidsperiod blåser för en harmlös frispark utan en kommentar om att någon fallit för lätt.

Rätt eller fel av den japanske domaren? Oväsentligt, enligt mig. Diskussionen har tyvärr medfört att det kommit en regel som inte finns.

***

Suarez dom vill jag inte diskutera. De dömande har dock nu fastslagit att man efter att ha studerat en tv-repris kan utmäta ett straff. Det är bra. Detta har många efterlyst.

Men varför inte följa denna linje i fler fall? Tv-bilderna från VM har visat medvetna armbågar mot ansiktet och slag i maggropen utan att bollen varit i närheten. Men utan åtgärd.

Okej, ett bett från en sjuk människa är exceptionellt, men det borde inte innebära att andra syndare går fria.

Kan man använda tv-upptagningar i ett fall man göra det i alla.

FIFA, visa kraft!

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards