Alla inlägg den 28 mars 2014

Av Magnus Månsson - 28 mars 2014 11:42

När jag studerade till lärare fick jag lära mig att för att en grupp skall lyckas måste alla ha ett och samma mål.

Samma lärdom har predikats på de idrottsledarkurser jag bevistat genom åren.

Därför blir jag konfunderad, när man hör olika röster från den stora MFF-familjen.

När Daniel Andersson tillträdde som sportchef deklarerade han att de klubbar, som spelar i Europa och (underförstått) siktar på att nå långt, måste få en större del av svensk fotbolls ekonomiska resurser för att hävda sig.

När MFF sökte en ny tränare och när valet föll på Åge Hareide var en av motiveringarna hans erfarenhet av spel i Europa. Hareide talar också om Champions League som säsongens höjdpunkt.

När MFF sökte toppnytillskott var ett av lockmedeln möjligheten att få visa upp sig i det europeiska skyltfönstret.

Med allt detta som bakgrund blev jag ytterst förvånad vid tisdagens Upptaktsträff, när två av lagets förgrundsfigurer Guillermo Molins och Magnus Eriksson menade att det var viktigare att försvara SM-guldet än att nå långt i Europa. Denna brist på ambition att även hundraprocentigt konkurrera internationellt hade jag inte väntat mig.

Var hamnar fokus när det till hösten kan dra ihop sig med toppmöten i Allsvenskan och i ett gruppspel i någon av de europeiska turneringarna? Skall MFF nå målet att bli Nordens ledande förening får det inte bli antingen eller. Det är både ock som gäller.

Ledningen på olika nivåer måste prata sig samman mot samma mål!

***

I supporterleden är de flesta av uppfattningen att det är viktigare att försvara guldet än att avancera långt i CL. I alla fall om man skall tro tidningen Citys MFF-panel.

Skånskans MFF-bloggare Ole Törner är av samma mening.

Vad de ekonomiansvariga i MFF anser är något helt annat.

***

Av hela mitt hjärta önskar jag att Markus Rosenberg lyckas. Omgivningens förhoppningar är enorma. Klarar han trycket?

City har nominerat honom som en kandidat till mars månads Malmöbo!

Bara för att han blivit MFF-are.

Distans!

***

Apropå Daniel Anderssons förslag om en ekonomisk hjälp till de lag som är kvalificerade till spel och har ambitionen att nå långt i Europa. Ett sådant stöd måste vara långsiktigt för att nå effekt. Vem kan plocka ut de som skall få bidrag?

Under de senaste fem säsongerna har åtta klubbar hamnat bland de fyra främsta i Allsvenskan och i de flesta fall varit kvalificerade för Europaspel.

Gefle har genom fair-play fått en plats i Europa League. Djurgården föll 2013 i cupfinalen mot IFK Göteborg efter straffar och var alltså nära att den vägen komma ut i Europa.

Sverige har med andra ord under fem år haft ett tiotal föreningar som spelat eller varit nära spel i de två europeiska turneringarna. Vilka skall få extra pengar i den omfattning att det ger effekt.

***

Vad härligt det skall bli den allsvenska premiärhelgen. Tre matcher hinns med redan på två dagar, en på plats och två via tv.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards