Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Vem borde skämmas?

Av Magnus Månsson - 23 februari 2014 12:46

Efter mitt gårdagsinlägg i går fick jag två anledningar att följa upp mina åsikter.

Av en tillfällighet fick jag på nätet i Expressen se en krönika av Nicolinn Nilsson. Hon menade att de svenska slalomtjejerna borde skämmas, de som nådde placeringarna 5, 6, 11 och så en som körde ut.

Förlåt, att i en konkurrens med alla världens främsta nå dessa placeringar är detta något att skämmas över?

Jag vet inte vad Nicolinn Nilsson har för meriter, har knappast läst något av henne och kommer definitivt inte heller att göra det i fortsättningen. En sportjournalist med sådana värderingar har jag inget förtroende för.

Är det någon som borde skämmas så är det Nicolinn Nilsson.

***

Såg de två sista perioderna av Västerås—Redhawks.

Jag fick av expertkommentatorn Harald Lückner, elittränaren, lära mig att ”Hockey går ut på att stressa motståndarna till misstag”.

Han sa det mer än en gång.

Då är det ju inte så underligt att den konstruktiva hockey jag gillar att se är en raritet.

Men visst var det härligare att se Västerås kombinationsmål till 1—0 och delvis Malmös 1--1 än de slumpmål/misstag som gav de två sista målen!

Sen måste jag som moralist ställa frågan hur domaren kunde undvika att visa ut Malmös Robert Alvarez för hans ryggtackling in mot sargen på en hemmaspelare. Speciellt efter alla dessa diskussioner under säsongen.

Västerås fick inte chansen att spela i numerärt överläge, 4 mot 3, i förlängningen. Det kändes lite orättvist.

***

Nu skall jag se på OS-finalen. Och hoppas på på svensk seger genom bra spel och fina kombinationer och absolut inte genom ett stressat misstag av en svensk spelare.

Jag vill inte tro att ”Hockey går ut på att stressa motståndarna till misstag”.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Av Magnus Månsson - Fredag 5 april 18:52

SM-slutspelet i handboll för herrar inleddes med tre väntade hemmavinster, Kristianstad mot Hammarby, Ystads IF mot Alingsås och Skövde mot Önnered. Såg delar av alla tre matcherna i och det är givetvis för lite för att dra några slutsatser inför f...

Av Magnus Månsson - Tisdag 2 april 17:46

Så var den avklarad premiäromgången i den allsvenska fotbollen. Det blev nördiga fem matcher. Plus så den Aftonbladet bjöd på, cupsemifinalen för damer mellan Hammarby och Häcken, dramatik in i det sista, straffavgörande efter en massa omgångar ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards