Alla inlägg den 31 december 2013

Av Magnus Månsson - 31 december 2013 18:02

Nytt år, nya förhoppningar.

Det är mycket man hoppas på inför 2014. I mitt breda idrottshjärta finns naturligtvis speciella områden som intresserar mig mer än andra.

Här några funderingar/önskemål inför 2014 ur mitt kanske väl idealistiska perspektiv.

***

SKÅNSK FRIIDROTT. Planeringen inför 2014 är gjord. Jag hoppas att någon – eller kanske hellre några – unga personer inser hur illa det är och försöker väcka en trött skånsk friidrott och få klubbarna att arbeta mot samma mål, att fixa ett attraktivt tävlingsprogram utlagt över hela säsongen med tävlingsdagar som inte sträcker sig från tidig morgon till sen kväll.

2013 visade att många tävlingar inte lockar i den utsträckning som den ambitiöse arrangören hoppats. Resultatlistornas storlek är ett avskräckande bevis.

Jag hoppas slippa se att den arrangerande föreningen gå ner i 6- 7-årsåldern för att locka till stora startfält och därmed få ekonomi i tävlingen. Det är inte rätt väg att i framtiden förbättra en statistik i de äldre årsklasserna som är – förlåt uttrycket – direkt usel, om den ens är fulltalig, det vill säga tio resultat lång.

Huvudansvaret ligger på Skånes Friidrottsförbundet som har sanktionsmakten. En stark ordförande måste också se till att den enskilde klubbens egetintresse måste stå tillbaka för skånsk friidrotts framtid.

Det är denne person jag hoppas stiger fram 2014.

***

MALMÖS HERRFOTBOLL. För anseendet är det en nödvändighet att Malmö åter får ett lag i division 1, så det pinsamma tvåseriegapet mellan MFF och nästbästalaget blir något mindre. Ett av de tre lag jag hoppas på är FC Rosengård, LB 07 och Kvarnby IK, stans näst MFF tre bästa ungdomsklubbar med bredd och djup.

Prespa Birlik då? Ja, klubben måste först visa att den uttalade målsättningen att skapa ett brett underlag med många pojklag inte enbart är ett tomt löfte.

Intressant är att se vilken väg FC Rosengård tar med de nya ekonomiska intressenterna i bakgrunden. Kommer resurserna att läggas enbart på damlaget, de svenska mästarinnorna, eller skall något spilla över på herrarna?

I division 3 finns 2014 tre stabila ungdomsklubbar, Olympic, Hyllie och Husie. Önskvärt vore givetvis att ett eller två av dessa klubbar avancerar.

Möjligheten finns också att IFK Malmö tar ett steg ytterligare upp i seriepyramiden. I längden tror jag dock inte på en klubb som i stort byter ut en hel trupp efter varje säsong och som 2013 endast hade ett pojklag under hösten.

2013 visade att föreningar med en bra ungdomssektion, som fungerat under många säsonger, lyckas bäst.

***

MALMÖHANDBOLLEN. HK Malmös framgångsrika höst har ökat intresset i stan. Förhoppningsvis ger detta i framtiden att fler ungdomar med talang söker sig till handbollen. Standarden på pojksidan är inte bra även om IFK:s ambitiösa breddsatsning är värd beröm och också gett små framgångar här och där.

Jag önskar se Malmöfostrade spelare i HK:s elitserielag, inte bara i truppen utan även på plan. Med tanke på ekonomin tror jag att detta är en nödvändighet i framtiden.

På damsidan har Dalhem några duktiga flicklag med talanger som finns med i diskussionerna om platser i ungdomslandslagen. För att behålla dessa räcker det inte att spela i division 2, nivå 4. Dalhemslaget måste snabbt avancera annars finns talangerna i elitserieklubbarna några mil norröver.

***

MALMÖ BADMINTONKLUBB och MALMÖ SQUASH RACKETS CLUB. När man närmare granskar de skånska elitlagen i de två andra racketbollsporterna bordtennis och tennis syns ganska tydligt att många av lagen har spelare med enkom för spel i Elitserierna. MBK och MSRC är två utmärkta undantag. De har båda tätkänning i sina serier och spelar nästan undantagslöst med spelare med lokal anknytning. MSRC, som leder Elitserien, har i några matcher spelat med ett lag där alla blivit svenska juniormästare i klubben. MBK kommer inte upp på riktigt samma nivå men är bra nära.

Klubbar med denna inställning unnas all framgång 2014.

***

TILLÄGG. Jag hade inte tänkt skriva om min käpphäst, min dagliga morgontidning sedan tidigt 1950-tal, Sydsvenskans resultatredovisning. Men när jag i dag saknade resultaten från de svenska elitserierna i bandy, basket och innebandy (ok man kunde hitta några på Oddset-redovisningen) men kunde läsa resultat och tabeller för proffsligan i amerikansk fotboll plus naturligtvis en massa spalter om travresultat och om tips på allehanda banor och dessutom tv-tablåer med nästan enbart repriser – ja, då måste jag bara skriva av mig.

Förmodligen är förhoppningen inför 2014 inte realistisk: Sydsvenskan, ge mer utrymme till Sport i siffror och låt idrottskunniga personer redigera dessa sidor!


ETT GOTT NYTT ÅR!

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards