Alla inlägg den 29 oktober 2013

Av Magnus Månsson - 29 oktober 2013 16:04

Det firas i Malmö.
MFF SM-guld är stort i denna stad, som jag dock vägrar kalla fotbollsstaden. Detta trots att LdB FC Malmö också vann Damallsvenskan.

Min uppfattning är att man bör kunna begära en betydligt större bredd på toppen av en stad av Malmös storlek, över 300 000 innevånare. Jag har skrivit det förr men det tål att upprepas.

För att eventuellt provocera, utan att dock ha några kriterier för denna min privata hedersutmärkelse, så utser jag LB 07 till Årets fotbollsklubb i Malmö.

Det kan ju låta minst sagt märkligt när herrlaget degraderas till division 2 och sällar sig till den grupp av Malmöklubbar som 2014 finns i tre hack bakom MFF, det vill säga också FC Rosengård, Prespa Birlik och Kvarnby.

Men det finns så mycket annat positivt att dra fram:

Damlaget höll sig kvar i Elitettan och blev skånska mästarinnor.

Damungdomslaget vann sin serie, en sydsvensk sådan.

F 19-tjejerna vann klart den södra ”Flickallsvenskan” men missade i SM-slutspelet på hemmaplan och blev fyror.

F 16-laget blev svenska mästarinnor.

I Malmömästerskapen vann klubben tre klasser, F 14, F 13 och F10, och kom tvåa i F 11.

Herrlaget blev Malmömästare.

U 19-laget kom trea i den södra ”Götalandsallsvenskan” i konkurrens med åtta lag från allsvenska klubbar och tre från Superettan.

U 17-grabbarna blev näst sist i motsvarande serie och var här också enda lag från en division 2-klubb.

I högsta Skåneserierna för P 16 och P 15 kom LB 07-lagen tvåor.

(Jag har inte gått igenom slutställningarna i de yngre grupperna. Det är svårt att navigera rätt på vår och höst och Skåne och grupper i sydväst och väst och allt vad det heter).

I MM blev LB 07:s P 15 tvåa, fyra andra lag var i semifinal.

Jag tycker det är ett fantastiskt säsongsfacit av en klubb. Som verkligen satsar på sina ungdomslag och låter dem spela på högsta möjliga nivå.

Och det är detta underlag som berättigar till specialpriset Årets fotbollsklubb i Malmö.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards