Alla inlägg den 12 oktober 2013

Av Magnus Månsson - 12 oktober 2013 11:41

 För att inte bli missförstådd: Zlatan är en mycket duktig fotbollsspelare. En av världens främsta. Om man sen drar gränsen vid 10 eller 15 är oväsentligt. Han är också en av Sveriges bästa genom tiderna. Men att jämföra olika epokers spelare är en lek utan något facit.

Massmedia vill alltid hitta egna vinklar. Efter gårdagens VM-kval misslyckades alla. Det var Zlatan hit och Zlatan dit. Jag har läst en papperstidning, ”bläddrat” på nätet. Är det bara jag som blir trött på denna ensidiga bevakning? Jag vet att Zlatan säljer men skrämmer den oerhörda mängden av texter och rubriker om honom inte samtidigt bort eventuella läsare. Var finns mångfalden? Det annorlunda?

Vad skall man kunna begära av en av världens bäst betalda fotbollsspelare/yrkesmän? Jag menar att han givetvis skall kunna slå några perfekta målchanspassningar (nu förvaltade Martin Olsson en) och att han på två frilägen skall göra åtminstone ett mål. Som det nu blev.

Matchens prestation var inte Zlatans pass till Martin O eller hans segermål. Det var Kim Källströms känsliga långpassning – förvisso parentetiskt nämns på de flesta håll – som friställde Zlatan. Det var ”fotbollsgodis”.

Jag har alltid retat mig på att om Zlatan gör målet så är det det stora och om han slår en passning i en kombination, som i ett senare skede resulterar i ett mål, så är just detta det stora. Fotboll är ett komplext lagspel – vilket Zlatan nogsamt poängterade i sin matchkommentar i går.

Detta framgår inte i alla de Zlatanbaserade analyser som florerat nu under många år.

Zlatan är inte allt, men han är en av de absolut viktigaste kuggarna i dagens svenska landslag.

***

I min fotbollsvärld är Andreas Isakssons målvaktsspel den främsta orsaken till att Sverige har kvar möjligheten att nå VM-slutspelet.

Han har varit briljant och med tanke på den psykologiska effekten av tidiga mål – såväl framåt som bakåt – har Isakssons många strålande räddningar i matchinledningarna gett Sverige möjlighet att vinna matcherna.

Zlatans mål hade utan Isakssons storspel haft mindre betydelse.

***

Vi svenskar brukar hävda att våra spelare inte filmar och hemfaller åt teatraliska fall. Men denna åsikt fick sig en rejäl knäck i går. Johan Elmanders fall och filmning i konflikten med Arnautovic var minst sagt pinsam. Jag har gillat Elmander för hans inställning. Nu föll han många steg ner på min rankning.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards