Alla inlägg den 21 september 2013

Av Magnus Månsson - 21 september 2013 11:21

 I torsdags förnedrades (det är ett starkt ord jag i idrottssammanhang sällan använder men nu har det sitt berättigande) Elfsborg genom 0—4 mot Salzburg samtidigt som det var huliganupplopp vid matchen Hammarby—Gais.

-- Finns det inte viktigare frågor att diskutera i svensk fotboll än ett enskilt domslut, menade Per-Ola Ljung, när han fick frågan om en direktutvisning i matchen Ängelholm—Örebro på fredagskvällen.

Jag kan förstå frågan, en utvisning elva minuter in i en match sätter givetvis sin prägel på matchens fortsättning. Men jag förstår också ÖSK-tränarens invändning, alltid denna granskning av domarinsatsen och då ofta med hjälp av upprepade tv-repriser.

Gult eller rött i den omdiskuterade situationen?

Jag såg inte matchen direkt förutom den sista kvarten. Min uppfattning grundas på tv-inspelningen och det är naturligtvis orättvist gentemot domaren. Men jag ger honom rätt. Ett smidjebälte (ett numera sällsynt grepp i den moderna brottningen) för att hindra en motståndare från att nå en helfri yta rakt framför mål är i min värld direktutvisning.

Men kritiken från diverse håll mot Magnus Ahlsén var inte nådig.

Det skall f-n vara domare!

***

Såg hela matchen Öster—HBK 0—1. När hemmalaget på slutet tryckte på var det rena bombardemanget mot HBK-målet. Det sköts, det blockerades, det ropades på hands. Tv-teamet efterlyste repriser för att kunna se vad som hände. Men inte ens sekvenserna i slowmotion kunde ge klara besked.

Hur skall då en domare – om än på plats – kunna se?

Det skall f-n vara domare!

***

Efter förra allsvenska omgången gick Norrköpings tränare Janne Andersson i taket efter att Martin Hansson dömt straff för att Andreas Johansson vid en hörna dragit en spelare i på väg in mot en tom yta i armen.

Anderssons motivering: ”Det sker ju i vid varje hörna!”

Enligt Anderssons logik innebär detta att vid hörnor är det fritt fram att dra i armar och tröjor.

Det skall f-n vara domare!

***

Hasse Backe, honom hör man som expert i alla de sammanhang i alla tv-kanaler, är inte domarnas vän. Efter att – oftast med hjälp av frysta bilder – sett en offsidesituation i repris några gånger och konstaterat att det med ytterst liten marginal var – eller inte var – offside är han snabb att påstå att domaren/linjedomaren inte sköter sitt jobb. Utan minsta förståelse för hur oerhört svårt det kan vara.

Jag vill påstå att domarna har ett betydligt svårare jobb än en fotbollsexpert på tv.

Det skall f-n vara domare!

***

Beröm till domarna som under den gångna säsongen blivit oerhört mycket bättre på att bedöma handssituationerna. I alla fall betydligt bättre än experter i massmedia.


Efter att mer eller mindre sett topplagen i Superettan vågar jag påstå att det för närvarande överlägset bästa – och mest sevärda – laget är Falkenberg. Det kan bära långt. Ja, ända till Allsvenskan.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards