Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Magnus Månsson - 27 augusti 2013 17:18

 DN-galan i friidrott i förra veckan blev ingen succé, varken publik- eller stämningsmässigt.

Det var alla överens om. För att vara säker på att informationen i en sydsvensk tidning var korrekt (det är inte alltid så, när det gäller bevakningen av svenska galor, arrangerade eller planerade) kollade jag även i några andra tidningar. Det var ingen bra tävling.

Men det var väl väntat. En gala bara några dagar efter ett stort internationellt mästerskap blir oftast avslagen. Även en minde Diamond league, som den i Stockholm.

Det är i huvudstaden det stora, genuina intresset för friidrott finns. DN-galan har år efter år skapat ett konstant intresse. Det är en institution. Men för att fylla Stockholms stadion behövs åskådare även från övriga landet.

Under de år jag följde DN-galan i olika funktioner frapperades jag över hur många jag kände i publiken. Det var förstås på den tiden tävlingen arrangerades under semestertider. Friidrottssverige planerade sin semester så att man kunde lägga en och annan dag i Stockholm i samband med DN-galan.

Då var det fullt i Olympiaborgen.

***

Detta är några tankar som dykt upp efter DN-galan och inför den eventuella Bolt-galan i Malmö i augusti 2014.

Den skall avgöras två dagar efter EM-avslutningen med allt vad detta innebär. I EM deltager förstås inte övriga världens storstjärnor, som förmodligen då laddar om för en nystart på de avslutande stora DI-tävlingarna.

Hur är formen? Men ok, har man tron att Bolt ensam skall fylla ett renoverat Malmö stadion så är det bara att gratulera.

Jag tvivlar på att över 20 000 personer vill lägga några 100 kronor på att få se Bolt uppvisningsspringa i tio eller nitton sekunder.

Det behövs en större inramning.

***

Om – jag skriver om – det blir nya Stadionbanor menar jag, som skattebetalare, att Malmös friidrottsklubbar måste garantera att man varje år arrangerar upp mot fem arenatävlingar av varierande dignitet.

Jag tvivlar på att man klarar det. En glesnande ålderstigen funktionärsstab skall dessutom arrangera minst tre tävlingar i Atleticum och ett tiotal långlopp.

Åren utan tävlingar har satt -- och sätter -- sina djupa spår.

Det är inte ekonomiskt försvarbart att rusta upp Stadion för miljontals kronor för att få en internationell anläggning för ett enda tillfälle.

Malmö är inte längre någon större friidrottsstad, inte på någon front.

Kan Bolt väcka liv i Malmö?


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards