Direktlänk till inlägg 12 augusti 2013

Betygssättningens svåra konst

Av Magnus Månsson - 12 augusti 2013 13:16

 Att sätta betyg är svårt.

Det lärde jag mig under min tid som lärare.

Att studera betygen efter en fotbollsmatch jag sett live eller på tv är alltid intressant.

Jag säger inte att jag alltid har rätt, men jag hoppas att jag i min yrkesroll lyckades bättre än många av de fotbollsreportrar som i massmedia framför sina åsikter. Differenserna är för stora, känslorna och sympatierna känns i alltför hög grad.

Här några synpunkter:

SYDSVENSKAN

Resultatet för MFF styr mer än prestationen. Ett kryss eller till och med en förlust behöver inte per automatik innebära ett underkänt genomsnittsbetyg, en vinst innebär inte alltid ett högt betyg. Så är det överlag i SDS.

Euforin efter en viktig seger ger direkt utslag i betygsättningen (som efter gårdagsvinsten mot AIK).

Trovärdigheten minskar också, då betygssättaren förutom detta svåra jobb dessutom ofta skall direktreferera matchen för nätet och också skriva ett referat eller krönika/analys. En i mina ögon omöjlig uppgift.

En annan nackdel är att det ofta är en och samma person, som bevakar MFF:s matcher. Hos vem eller vilka av spelarna sympatierna finns märks tydligt i text och betyg.

Känner man sig oumbärlig – och ledningen accepterar det – blir det ofta fel, mångfalden åsidosätts. Tidningens MFF-bevakare har elakt – men träffande – av en bloggare kallats spaltockupant. Det är inte mitt ord, men …

KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN/GÖTEBORGSTIDNINGEN

Här spretar verkligen betygen, men så är också betygssättarna många.

Opportunismen är påfallande. Ett av de värsta exemplen är från MFF—AIK. MFF får 3,27 i snitt, AIK 1,96. Man ger MFF-målvakten Johan Dahlin en 5:a, då måste väl AIK ha skapat en hel del? Dessutom spelade försvaret så bra att förutom målet hade MFF endast ett skott på mål. AIK-försvaret var alltså bra. Eller var hemmaanfallet så uselt? Men anfallarna fick ju överbetyg.

Det här stämmer inte. Det här var ett rejält underkänt för de två som undertecknat betygen.

För en av dem har jag haft hyfsad respekt för kunnigheten, för den andre ingen. Vad skall jag tycka nu?

CITY

Välkommen tillbaka Fredrik Lindstrand! Nu finns det en Malmötidning med en bra objektivitet på MFF-spelarnas insatser.

AFTONBLADET

AB lägger inte ut sina betyg på nätet men de gånger jag läser Stefan Alfelts bedömningar känns de framförda med eftertanke och kunnighet.

SKÅNSKA DAGBLADET

Sätter inga spelarbetyg men, deras MFF-följare har i alla fall modet att mena att MFF i går inte var så bra som morgonkollegan i sin upprymdhet påstår.

***

Återköpet av Guillermo Molins till MFF var en nödvändig investering inför de elva avslutande omgångarna. Av topplagen har MFF den svagaste bänken.

Jag har också svårt att tro att ryktenas män, Peter Jansson och Jiloan Hamad, försvinner. Är det inte logiskt att tänka att om det finns intresse för dem i Italien och England, så borde de redan vara där inför den förestående ligastarten?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Av Magnus Månsson - Fredag 5 april 18:52

SM-slutspelet i handboll för herrar inleddes med tre väntade hemmavinster, Kristianstad mot Hammarby, Ystads IF mot Alingsås och Skövde mot Önnered. Såg delar av alla tre matcherna i och det är givetvis för lite för att dra några slutsatser inför f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards