Direktlänk till inlägg 4 juli 2013

De svenska topplagen har för tunna trupper

Av Magnus Månsson - 4 juli 2013 18:54

Veckans tveklöst mest intressanta (icke-) idrottshändelse ha varit Daniel Majstorovics vägran att komma till AIK:s samling inför mötet mot Mjällby.

I alla fall om man får tro (vilket inte jag gör) de lokala kvällstidningarna från Stockholm. På nätet har inläggen varit långa och många. Det finns igen anledning att ytterligare kommentera det inträffade. Min kännedom om orsaken är obefintlig.

Men beror strejken på att Majstorovic blivit petad, måste man börja fundera på svenska herrlags möjlighet att hävda sig i de internationella cupturneringarna.

Alla storklubbarna säger sig ”sikta på Europa”.

För att sen lyckas måste man ha stora, konkurrensdugliga trupper. Fyra innerbackar behövs. AIK hade rustat för Europaspel men misslyckats nå dit, och så stod man där med den trupp man hade.

Det måste vara varje tränares/ledares uppgift att matcha sin trupp långsiktigt, att motivera alla.

Om jag inte misstolkat notiserna helt fel var Majstorovic inte den förste innerback i laget som protesterat i år.

AIK är inte ensam i båten. Liknande tendenser har hörts från andra håll. Jag förstår att alla vill lira i A-laget – eller bli utlånade för att få speltid och därmed (kanske) utvecklas den vägen.

Men utan en stor, bra trupp med matchtränade spelare går det inte, speciellt inte när matcherna i cup och serie kommer tätt och trupperna drabbas av skador och avstängningar.

Finns det någon svensk klubb som har denna bredd med internationellt gångbara spelare? Jag tvivlar.

Och så kommer de ekonomiska aspekterna in.

Klubbarna måste sälja några av de bästa för att siffrorna i bokslutet inte skall bli alltför röda. Fynd finns naturligtvis, men jag har svårt att tro att dessa redan från början helt kan ersätta dem som blivit proffs utomlands.

'Ekvationen går inte ihop.

Svenska klubblag får på grund av för tunna elittrupper, svag ekonomi och spelare som inte är lojala mot långsiktíga mål oerhört svårt avancera lång i de europeiska cuperna.

Men jag har gärna fel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards