Alla inlägg den 6 juni 2013

Av Magnus Månsson - 6 juni 2013 17:13

Zlatan är en mycket duktig fotbollsspelare, en världsstjärna.

Det är min absoluta mening och detta sagt utan att jag har kunskapen att placera in honom på en plats bland, låg oss säga, de 15 främsta i världen. Zlatan har spetskompetens på många områden.

Han har uppenbarligen också en karisma, som fascinerar många människor av olika åldrar och olika kön världen över.

Jag har full förståelse för att barn och ungdomar hänfört jublar när idolen Zlatan gör en spekulativ dribbling och att det går ett sus av förväntning genom hemmapubliken, som betalat en hög entré, när bollen närmar sig honom vid en landskamp i Malmö.

Däremot har jag svårt för yrkesmän i alla media med hela världen som bevakningsområde, som missar i sitt omdöme om Zlatans insatser på plan. Nyanserna försvinner. De flesta, ja till och med alla, de prestationer han gör under en match görs i alla likvärdiga matcher världen över varje dag. Att Zlatan kan utföra mer än en ”grej” per match, när inspirationen finns, det är det som gör honom till en stjärna.

De två senaste målen på Swedbank stadion, HIF:s kvitteringsmål mål mot MFF och Sveriges segermål mot Makedonien, var för övrigt i stort identiska. Skillnaden var att HIF:s mål föregicks av ett inlägg av en ”sketen” norrman (Hanstveit) och Sveriges av Zlatan. Jag vidhåller att Hanstveits hade större precision.

Nu har jag svurit i kyrkan.

***

Zlatans inhopp i debatten om var den så kallade solidaritetsersättningen för hans första år som registrerad spelare skall hamna var olustigt. Lite generositet borde han kunna visa mot MBI (FC Rosengård), Balkan och Flagg som bevisligen och troligen tog hand om honom när han var tolv år.

Att nämna MFF var ju bara löjligt. Där spelade han inte när han var tolv. Och det är ju samma MFF, som han tyckte sig ha blivit lurat av i samband med övergången till Ajax.

Zlatans uttalande påminner mig om den information jag fått från en mycket säker källa: Zlatans ekonomiska bidrag till spontanidrottsplatsen Zlatan court var inte speciellt stort, närmast symboliskt.

Zlatan borde kunna visa lite generositet mot den stadsdel han förknippas med, Rosengård, och som han bott i under några år. Och inte minst för att han spelat organiserad fotboll i två av Rosengårds klubbar.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards