Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Mitt idrottshjärta tillhör Skurups AIF

Av Magnus Månsson - 5 maj 2013 14:11

Det är mycket man som allmänt idrottsintresserad man vill göra en lördag i maj. Tv bjuder på ett rikt program och inte minst finns det en massa fotboll i regionen.

Mitt val föll på ett besök på en Malmös mest undanskymda idrottsplatser, Mellanheden, belägen mellan Slottsstadens skola och Mellanhedsskolan. Det är Malmökorpens nya fotbollsarena, med konstgräs (tänk på alla matcher på de vindpinade grusplanerna på Limhamnsfältet!).

Och det var en ”korplag” jag såg, Korpföreningen Malmö Fotboll, som spelar i division 6. Men det var inte för hemmalagets skull jag cyklade dit. Jag ville se min favoritklubb, Skurups AIF.

Lite genant förstås, mitt kära SAIF mot ett ”korplag” i division 6. Men det får man finna sig i. Och glömma när Skurup under 1950- och 1960-talen – med ”Tvillingarna” Jönsson (Olle och Göte) som de stora profilerna – var ett ständigt topplag i division 4, då nivå 4, och mötte, och vann över, storheter som Trelleborgslagen IFK och TFF, lagen från Ystad under den period de bollbegåvade från den stan även ägnade sig åt fotboll och de duktiga ”småklubbarna” från Malmö, Kirseberg, MBI, Kulladal, Limhamn. Malmö Sport, Allians ...

Oförglömliga minnen är också de två vinsterna i YA-cupen och inte minst 1967 då SAIF och IFK Simrishamn i semifinalen i möttes fyra gånger, innan Skurup förlorade. Jag såg alla matcherna.

Den egna karriären i grönt var inte lång. Under 1950-talet var ungdomsfotbollen inte utvecklad, det förekom på landet inget organiserat seriespel för pojklag. Det blev några vänskapsmatcher och deltagande i några cuper. 1955 spelade SAIF final i Söderslättscupen för pojklag. Vi förlorade med 2—0 mot TFF. Vi var knappt över mitten men hade en fantastisk målvakt, Jan ”Piller” Nilsson (Ulfshög).

Det blev också några matcher i juniorlaget.

När Skurup i början av 1960-talet byggde en inomhushall och SAIF grundade en handbollssektion var jag med i något av de första lagen. Under en säsong, 1965/1966 tränade jag A-laget. Det spelåret var inte ett av de mest lysande i Skurupshandbollens historia.

1952 fick Skurup en friidrottsanläggning, som officiellt invigdes 1953. Då tändes mitt friidrottsintresse. Vi hade en ledare i sektionen, Ewe Peter, men som bara något år senare flyttade till Olofström. Där stod vi ett gäng unga tonårsgrabbar utan ledare och fick själva ta hand om verksamheten. Som 15-åring blev jag ordförande i SAIF:s friidrottssektion och med i huvudstyrelsen.

De här cirka tio åren med friidrotten i Skurup är de mest minnesvärda och och roliga i mitt liv inom idrotten. Skurups AIF var under några år –  det vågar jag påstå – Skånes bästa landsortsförening i friidrott, bevisat i det utvecklade seriesystem som fanns på den ”gamla goda tiden”.

Skurups AIF har en stor plats i mitt hjärta. Från 10-årsåldern fram tills jag 1963 definitivt flyttade hemifrån såg jag i stort alla hemmamatcherna. Sen har vi de aktiva åren i alla tre sektionerna.

Åren i och kring klubben har format mitt liv.

Det är därför med glädje jag årligen betalar min medlemsavgift.

Och utan att glorifiera den här lilla insatsen:

Tänk om alla dessa personer, som i sin ungdom under många år upplevt gemenskapen i en förening, fortsatte att vara medlem och därmed visa sin tacksamhet.  Det hade blivit en ansenlig summa pengar.

Tacksamhet är dock inget honnörsord inom idrotten.

***

Matchen då? Efter 0—0 i paus med ett visst Skurupsövertag blev det rätt segrare, 4—1, och serieledning. Det var en bra division 6-match.

***

Lite kuriosa,.

1964 föll Skurup ur division 4 med målskillnaden 37—27.

2012 föll man ur division 5 med målskillnaden 48—48.

Har det hänt tidigare att en klubb degraderats två gånger utan minusmålskillnad?





 
 
Ingen bild

Rolf Liljeblad

5 maj 2013 22:56

En skön bekännelse.
Snart kan sådana inte längre levereras.
Medlemskap av kärleksskäl är en bristvara och ett tidsoffer.
Sorgligt men sant.
Heder åt alla hjärteklubbar i div 4-6!

Magnus Månsson

6 maj 2013 08:22

Tackar!
MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards