Alla inlägg den 25 april 2013

Av Magnus Månsson - 25 april 2013 17:17

När lag från mindre orter slå sig in i elitidrotten väcker det positiva känslor.

När samma lag nästan uteslutande består av egenfostrade spelare känns det något alldeles extra.

Som nu att Rimbo HK, från en ort med cirka 4 500 invånare, kvalificerat sig till Elitserien i handboll.

Jag har kanske en gammalmodig syn på idrott men att det 2013 går att göra den vandring som Upplandslaget gjort, är positivt för svensk idrott. Det går att med små medel nå Sverigetoppen utan ekonomiskt uppumpade muskler även i en stor idrott som handboll.

Framtiden för Rimbo HK finns ingen anledning att diskutera i dag. Idrottssverige skall nu glädja sig att  det finns en kultur som kan skapa en idrottssaga som Rimbos.

***

Rimbolaget är uppbyggt kring tre bröder Tollbring med en massa familjemedlemmar på viktiga poster kring laget.

Just att syskon utgör stommen i framgångsrika lag är relativt vanligt. Vi har bröderna Nordahl i fotboll – minns OS-guldlaget 1948! – , bröderna Hjertsson i Malmö FF, även om de inte spelade många matcher tillsammans, Anderssonbröderna i Mjällby (fotbollens Rimbo), systrarna Augustsson i bordtennis, när Trelleborg hade ett elitlag.

Det finns självfallet åtskilliga ytterligare exempel.

***

Min födelsekommun Skurup kan också uppvisa en syskonskaras styrka. Låt vara på en något lägre nivå.

När Pantern från Skivarp på 1950-talet var en av Skånes främsta i klubbar i brottning byggdes laget kring tre bröder Stjernfeldt, Ingvar, Einar och Allan.

Skurups AIF var under 1960-talet ett ständigt topplag i division 4 i fotboll (då nivå 4), då och då placerat före TFF. Lagets främsta var tvillingarna Olle och Göte Jönsson tillsammans med lillebror Sven.

Skurups BTK hade under 1970-talet en av sina storhetstider med tre bröder Sandström (Per, Olle och Anders?) i spetsen. Per nosade på Sverigeeliten.

På 1980-talet spelade Rydsgårds AIF i division 3 och blev skånska mästare i fotboll. I truppen fanns sju bröder Severin.

***

Rimbosagan väckte angenäma känslor och minnen.

Tyvärr kan jag inte se lagets match på lördag mot HK Malmö.

Men jag tror banne mig att jag skall bli medlem i deras supporterklubb!

Rimbo står nära min idrottsliga ideologi.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards