Alla inlägg den 18 april 2013

Av Magnus Månsson - 18 april 2013 12:13

I går såg jag på tv AIK mot Malmö FF på en plan som var under all kritik.

En stund senare sände Sportnytt från Halmstad ett inslag om de krav – man betonade krav –  som Svenska Fotbollbollförbundet och SEF i framtiden kommer att ställa på klubbar och kommuner för att arenorna skall bli godkända för spel i de tre elitserierna. Listan lär innehålla ett 50-tal krav/måsten. Det nämndes att det skall finnas ett visst antal damtoaletter och att alla aktuella idrottsplatser skall ha godkänt elljus för internationella matcher.

Men tydligen inget om det allra viktigaste, planens beskaffenhet. Jag tror säkert att Friends arena, där fotbollförbundet är delägare, klarar alla 50 paragraferna. Men att fixa ett acceptabelt underlag det har man gått bet på.

Det är kanske inte så viktigt?

Jag blev illa berörd, när Lars-Christer Olsson, SEF-ordföranden, på frågan om var Halmstads BK skall spela sina hemmamatcher arrogant svarade:

– De får väl se sig om antingen norr- eller söderöver.

Är han verkligen så naiv att han tror att Göteborg eller Helsingborg regelbundet upplåter sina planer till HBK?

Om nu Halmstad kommun i nuläget inte anser sig ha råd att satsa 150 miljoner på en upprustning av Örjans vall – en ny arena lär kosta betydligt mer – skulle detta betyda att HBK degraderas till division 1.

Det finns fler klubbar i farozonen. Jag har svårt att tänka mig att det finns 32 herrlag i Sverige som har kvalitet att spela elitfotboll och som samtidigt kan tillhandahålla godkända arenor.

Nej, tänk om, hitta kompromisslösningar, som gynnar svensk fotboll! Svensk fotboll blir inte bättre av att tvångsnedflytta några lag på grund av orimliga arenakrav.

***

Om jag inte missminner mig var Lars-Christer Olsson, tidigare generalsekreterare och vd i Uefa, konsult, när MFF byggde upp den nya organisationen  kring Swedbank stadion och involverad i den omorganisation, som skulle modernisera MFF.

Kostymerna blev för stora och påverkar ännu i dag ekonomin i föreningen.

Idéer från Uefa, de stora fotbollsnationerna och de europeiska storklubbarna är i alla delar inte överförbara på de svenska förhållandena.

***

Matchen AIK—MFF (0—1) då?

Återigen kretsade kommentarerna kring en felaktig offsideavblåsning. Jag blir så trött på dessa streck och frusna bilder, där man i lugn och ro kan analysera situationen. Det var ett svårbedömt fall med liten marginal och med minst tre spelare inblandade.

C Mores Jonas Dahlquist, som vanligtvis gör ett bra jobb som innerplansspeaker, ältade gång på gång den felaktiga avblåsningen och det underkända målet.

Han nämnde inte med ett ord att orsaken till att AIK till slut förlorade alla poängen var ett minst sagt svagt ingripande av målvakten Ivan Turina.

Att släppa en retur rakt in i banan är i min värld ett större misstag än en miss av en assisterande domare i knivig situation.

Hasse Backe, tv-sändningens klippa, påpekade förstås det taffliga agerandet.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards