Alla inlägg den 9 april 2013

Av Magnus Månsson - 9 april 2013 13:04

Det här blir en blandad kompott av tankar och iakttagelser.


MMA.

Jag hade aldrig sett en match i MMA (Mixed martial arts), inte ens i tv. Pr-trummorna hade dock väckt mitt intresse inför galan i Globen. Jag var också lockad av att få se Ilir Latifi, en sympatisk, ambitiös kille, som jag lärde känna, när jag tidigare skrev om brottning. Jag orkade inte vänta tills dess det var dags för hans framträdande.

Detta var inte idrott.

Jag menar generellt att alla idrotter som fått ett godkännande av Riksidrottsförbundet har sitt berättigande. Men MMA …

Det är ju slagsmål av primitiv art. Jag medger att jag inte har någon kunskap om reglerna men att med lätt behandskade händer slå en liggande motståndare i ansiktet är i min värld inte förenligt med  statsunderstödd idrott. Andra våldsamheter att förtiga.

Och inte blev det bättre av ett exalterad kommentator, Pablo Roberto, glorifierade raglande, nerblodade atleter för sitt mod och fighterhjärta. I idrott hade förståndiga funktionärer snabbt tagit den misshandlade från banan.

I en värld där gatuvåld är ett problem, tycker jag inte att man skall tillåta MMA, våld, dolt bakom beteckningen idrott.

Och inte blev jag på bättre humör när jag i söndagens tidningar fick se förloraren Ilirs sargade, av blod rödfärgade, ansikte.


ISHOCKEY.

Jag har en ambivalent inställning till ishockey.

I slutspelstider har jag sett några matcher. Det är en fascinerande sport med sin fart, snabba spelvändningar, skickliga skridskoåkare, spektakulära målvaktsräddningar (plötsligt sitter pucken i plockhandsken utan att mina ögon hunnit med), den intensiva kampen för att behålla/få ut pucken i/ur zonen, de justa, tuffa tacklingarna vid sargerna osv …

Men …

Dessa löjliga ”små” slagsmål efter avblåsningar utan att det renderar något straff.

Det kan man kanske stå ut med, men det jag aldrig kan acceptera är ryggtacklingar mot sargen eller alla klubbor i rygg och ansikte som i bästa fall ger två minuters utvisning, när ett matchstraff vore det enda rätta.

Det går fort i hockey. Domarna har en svår uppgift. Men de är ju ända fyra. De måste bli tuffare, ge fler matchstraff.

Disciplinnämndens många långa avstängningar i efterhand och ofta med vidhängande dryga böter visar att domarna ofta varit för snälla/fega. Döm nu efter regelboken! Fast det nu är SM-final. Jag har aldrig förstått att det skall bli annorlunda tolkningar i ett slutspel. Gör någon?

Men visst, jag kommer – förhoppningsvis med glädje – att se några SM-finaler. Och hålla på det lag som inte hemfaller åt brutalt spel.


FRIIDROTT.

I helgen avgjordes de skånska mästerskapen i terränglöpning i Helsingborg. Hade arrangörsklubben IS Göta inte anmält i stort allt vad man hade av löpare hade det i senior- och ungdomsklasserna inte blivit några tävlingar.  Förvisso lite hårdraget men mycket nära sanningen. Men så få var deltagarna.

Är det någon som vet vad skånsk friidrott vill?

Att klubbar och förbund inte drar åt samma håll, det är klart.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards