Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Magnus Månsson - 22 mars 2013 19:05

Några funderingar så här i slutet av veckan.


Lyon—LdB FC Malmö 5—0.

Det är siffror som överraskar. Jag vill poängtera att jag inte såg matchen. Men ändå 0—5!

Jag vill också påpeka att jag inte ser så värst många av LdB:s matcher på plats, får min information via tidningar, radio, tv, bloggar och hemsidor. Rubrikerna skvallrar om världsstjärnor, sydamerikanska stjärnor, ja en hel hoper av väldigt duktiga fotbollsspelare i Malmöklubben.

En krönikör har vid ett par tillfällen menat att Anja Mittag är den bästa damspelare som hittills spelat i Sverige. Alltså bättre än Marta, brasilianskan som har utsetts till bäst i världen ett flertal gånger.

Och vilka superlativer har inte Ramona Bachmann, Kathlenen Radtke, Mannon Melis och de andra utländska spelarna fått.

Likväl blir det 0—5 mot ett förvisso starkt franskt lag, men ändå …

Jag hade förväntat mig att en lag med tio spelare med utländskt pass skulle presterat bättre.

***

Nu ner några steg längre ner i den breda idrotten, från Champions League till Götalandsmästerskapen i friidrott för 13- 14-åringar.

Skåne har dominerat dessa mästerskap, delvis givetvis på grund av ett överlägset större antal innevånare än de övriga distrikten, under i stort alla år. I helgen kom Skåne trea. Göteborg hade nästan dubbelt så många poäng. Även Småland kom före Skåne.

Skåne hade inte ett komplett lag, i några grenar inte en enda startande.

Om nu den nya styrelsen i distriktsförbundet inte inser vartåt det lutar borde några driftiga klubbledare försöka ge inspiration till en trött skånsk friidrott.

När nu antalet utövare är så litet i dessa åldersklasser hur många är kvar om bara några år?

I svensk idrott rekryterar man inte 17- 18-åringar!

Inse faran!

***

Journalister skaffar sig ofta information och fakta genom vad andra journalister skrivit. Det är en farlig väg, speciellt när kunskaperna och kontrollerna minskar.

I veckan hade en tidning uppgiften att brottaren Fisnik Zahiti vunnit tre guld i SM. Det är fel, han har en seger. Efter ett påpekande gjorde tidningen ett tillrättaläggande. Förvisso lite diskret, men ändå …

Det var för sent. Samma dag hade en konkurrerande tidning knyckt uppgiften. Fisnik Zahiti har vunnit tre SM-guld.

Så när man googlar på honom är han noterad för tre guld.

Jag vill inte vara en besserwisser – jag har under mina år som journalist givetvis också kommit med felaktiga uppgifter – men vill ge ett litet råd: kolla alla faktauppgifter! Det blir bättre så.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards