Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Magnus Månsson - 10 januari 2013 13:06

Var på basket i går.

Två matcher, två derbyn.

Välfyllt på läktaren i Heleneholms sporthall under båda matcherna, först Malbas--Lobas för damer, sen Malbas--Eos för herrar. Totalt kanske upp mot 500 åskådare. Några gick efter damernas möte, andra kom först till toppmatchen i Herrettan.

Malbas hade bjudit in några av sina ungdomslag. I pausen mellan derbyna hade man aktiviteter i den lilla hallen för barnen. Klubben ville göra något extra av och kring matcherna. Givetvis positivt, och lyckat.

Stämningen var hög, speciellt när herrmatchen stod och vägde. Så är det förstås när det är derbyn, oavsett idrott.

Jag besöker ofta Baltiska hallen vid HK Malmös matcher. Det slog mig hur pass ung den genomsnittlige åskådaren var i går -- jag räknar bort de inbjudna ungdomslagen. I Baltiskan har jag många pensionärskolleger. I går var det inte många i min ålder.

Handbollen i Malmö har svårt att locka en ny generation till den vanliga serielunken. Basketen drar förvisso betydligt mindre åskådare till sina “ickederby-matcher” men publiken är yngre och det är givetvis positivt för framtiden.

Matcherna då?

Jag har sett för lite dammatcher för att bedöma kvaliteten. Men det tempo och den aggressivtet tillsammans med finessrika kombinationer som Malbas visade upp i den tredje perioden måste ha tillfredsställt den mest kräsne åskådaren.

Herrmatchens behållning var delvis spänningen. Den avgjordes först i slutfasen. Malbas spelade väl så bra, men i skyttet, både på straffar och från tre poäng, var Eos betydligt säkrare. På det vann Lundalaget.

Men ok, det var en trevlig kväll. Malbas bjöd in till fest. Och det blev det.

 

Resultaten:

Malbas--Lobas 68--54

Malbas--Eos 73--81

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards